Vyrábět cokoli v Číně se díky tamní extrémně levné pracovní síle i elektřině vyplácí. Tedy až do chvíle, kdy Číňané váš produkt okopírují a začnou jej vyrábět jen s drobnými úpravami pod vlastní značkou. Že si Čína s respektováním autorských práv a duševního vlastnictví hlavu příliš neláme, není žádnou velkou novinkou. V minulosti se na trh dostaly například tyto plagiáty:
- Landwind X7 automobilky Jiangling Motor, který je kopií modelu Evoque od firmy Land Rover
- Noblesně vypadající vůz Geely GE byste na první pohled těžko rozeznali od originálního Rolls-Royce Phantom
- Mobilní telefony firmy MiPhone okopírovaly od jednotlivých modelů iPhone prakticky vše včetně loga s nakousnutým jablkem a operačního systému – používají Android
- Oděvní firma Under Armour zvažuje právní kroky proti společnosti Uncle Martian, která očividně kopíruje její produkty
Ford nebo Wey?
Také poslední případ plagiátorství se týká automobilového průmyslu. Nový Ford Bronco byl představen teprve nedávno, a přesto už se objevilo jeho čínské dvojče – Wey P01. Odlišností byste na obou vozech našli jen několik a například čelní masky jsou prakticky identické. Navíc je více než pravděpodobné, že čínská automobilka svůj vůz ještě upraví tak, aby měl stejně jako originál sklápěcí střechu. A při té příležitosti mohou být upraveny i některé další designové prvky.
Číňanům stačí pár fotografií
Vzhledem k tomu, že navrhnout a zkonstruovat nový vůz není otázkou několika dní, se zdá, že Číňanům tentokrát k vytvoření stejného designu stačilo několik fotografií, které postupně Ford publikoval při propagaci nového vozu ještě před tím, než jej představil veřejnosti. Že proti takovému jednání prakticky neexistuje obrana, dokázal i případ již zmíněného Land Roveru Evoque, jemuž čínské úřady zrušily patent ještě předtím, než se celá záležitost dostala k soudu.