Když se mluví o emisích, začne mnoho řidičů proklínat především Evropskou unii. I kvůli ní přišel downsizing, nebo máme v naftových vozech filtr pevných částic. Nejde však o jediný prvek, který s nižšími emisemi souvisí. Je tu také EGR ventil, který je dalším z pomocníků ve snižování škodlivin, ale zároveň jde o součást, která může být velmi riziková, pokud jde o životnost.
Jednoduchý princip fungování
EGR ventil funguje na celkem jednoduchém principu, kdy ovlivňuje proud výfukových plynů a stará se v podstatě o to, že se mění množství kyslíku, které je v jednotlivých válcích. Díky snížení se zpomalí proces spalování, což má vliv i na snížení emisí oxidu dusíku. Dnes už je EGR ventil samozřejmou součástí moderních vozidel a jejich motorů, což mnozí majitelé těchto aut z řady důvodů nesou s nelibostí.
Na výkon nemá vliv
Mnozí argumentují tím, že EGR ventil může mít negativní vliv na výkon motoru. To není až tak pravda. Tedy může to být pravda jenom ve chvíli, kdy je EGR ventil poškozený. Jinak je běžnou součástí motoru a na výkon žádný vliv nemá. Ostatně klasické spalovací motory dosahují nejvyššího výkonu vždy jenom v určitém rozmezí otáček, takže ano, při nižších může být motor výkon nižší, ale to není dáno EGR ventilem, ale jednoduše principem fungování.
Problémy mohou přicházet
Je pravdou, že EGR ventil samozřejmě může dříve nebo později vypovědět službu a dostaví se problémy. Je to proto, že se vlivem proudění plynů časem znečišťuje, objevují se usazeniny, ty se vlivem vyšších teplot doslova zapékají, a k tomu se mohou přidat i další kontaminace. Pokud není ventilu věnována pravidelná údržba, skutečně to může zkrátit jeho životnost.
Je možné se ho zbavit?
Jak jsme uvedli, jedná se o běžnou součást dnešních moderních motorů. Ne každý ho ale ve svém voze chce. Proto existují služby, které vás ho „zbaví“. A to například klasickou demontáží, kdy je nahrazen prvkem, který jeho existenci simuluje. Dále je tu i možnost provést jeho elektronické vypnutí, popřípadě řešení v podobě uzavření ventilu EGR, což však může mít za následek hlášení chyby samotným vozem.
Kdo se rozhodne k něčemu takovému, měl by pochopitelně počítat i s možnými problémy. Především při měření emisí, kde stoupne počet škodlivin, které motor produkuje a výfukový systém vypouští do okolí. A jak známo, kdo neprojde emisemi, ten se ani nedostane na klasické STK. A v tu chvíli nastává skutečný problém.