Start stop je nepřítel mnohých řidičů. Jak a čím ovlivní životnost motoru

                   

Systémy start-stop jsou součástí moderních automobilů. Jejich úkolem je primárně šetřit palivo a tím snižovat i emise u aut. Jednoduše řečeno, když auto nejede, systém se aktivuje a motor zhasne. Tak nedochází ke spalování a ani k tvorbě emisí. Díky tomu lze šetřit přírodu kolem nás, ale i nějakou tu korunu za palivo. Ne každý je však rád, že tento systém ve svém voze má.

Funguje automaticky

Systém start-stop funguje v autech v podstatě automaticky. Stačí zastavit a motor zhasne. Při rozjetí, ale už třeba při sešlápnutí spojky a potřebě zařadit, systém motor znovu nastartuje. U některých vozů dojde k aktivaci až po zahřátí motoru na dostatečnou teplotu a u většiny není problém systém start-stop jednoduše vypnout. Proč? Jelikož může mít vliv nejenom na motor, ale i na další komponenty.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Na co vše může mít tento systém vliv?

Je toho mnoho, co může systém ovlivňovat a kde dokonce i hrozí zkrácení životnosti. Je pochopitelné, že pravidelné zhasínání a startování motoru má vliv na startér a počet cyklů, které musí absolvovat. Dále nelze opomíjet třeba na nutnost potřeby dostatečné energie na každý start, což už se dostáváme k akumulátoru.

Jsou tu ale i další možná rizika, jako například s mazáním, kde se u motoru může dít to, co po každém studeném startu, kdy nějakou dobu trvá, než se olej opět dostane plnohodnotně tam, kde má být. Objevují se i názory na to, že start-stop systém může mít vliv na živostnost turba, jelikož pravidlem je po jeho zatížení nechat motor chvíli běžet, kvůli ochlazení.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Opomenout bychom neměli ani komfort v našem voze. Jakmile je systém start-stop aktivován, dojde i k vypnutí kompresoru klimatizace, který se musí opět znovu zapínat s dalším nastartováním. To může mít jak vliv na jeho životnost, tak to snižuje i komfort v interiéru. Mnohé také překvapí, že je nefunkční i posilovač řízení, což je také jedna z logických věcí.

Automobilky se snaží inovovat

Opomenout však nelze určitý vývoj ze strany automobilek. A to jak v podobě toho, že se start-stop neaktivuje při studeném motoru, tak nemusí docházet ke zhasnutí motoru, když je třeba lehce ochladit turbo. Motor také může být zhasnutý jenom krátce, právě z důvodu potřeby zajistit uvnitř auta správnou teplotu. To vše ukazuje, že i vývoj tohoto prvku jde kupředu, ale jak mnozí řidiči potvrzují, nejméně obtěžující je systém ve chvíli, kdy si ho tlačítkem deaktivují.

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články