Systémy start-stop jsou součástí moderních automobilů. Jejich úkolem je primárně šetřit palivo a tím snižovat i emise u aut. Jednoduše řečeno, když auto nejede, systém se aktivuje a motor zhasne. Tak nedochází ke spalování a ani k tvorbě emisí. Díky tomu lze šetřit přírodu kolem nás, ale i nějakou tu korunu za palivo. Ne každý je však rád, že tento systém ve svém voze má.
Funguje automaticky
Systém start-stop funguje v autech v podstatě automaticky. Stačí zastavit a motor zhasne. Při rozjetí, ale už třeba při sešlápnutí spojky a potřebě zařadit, systém motor znovu nastartuje. U některých vozů dojde k aktivaci až po zahřátí motoru na dostatečnou teplotu a u většiny není problém systém start-stop jednoduše vypnout. Proč? Jelikož může mít vliv nejenom na motor, ale i na další komponenty.
Na co vše může mít tento systém vliv?
Je toho mnoho, co může systém ovlivňovat a kde dokonce i hrozí zkrácení životnosti. Je pochopitelné, že pravidelné zhasínání a startování motoru má vliv na startér a počet cyklů, které musí absolvovat. Dále nelze opomíjet třeba na nutnost potřeby dostatečné energie na každý start, což už se dostáváme k akumulátoru.
Jsou tu ale i další možná rizika, jako například s mazáním, kde se u motoru může dít to, co po každém studeném startu, kdy nějakou dobu trvá, než se olej opět dostane plnohodnotně tam, kde má být. Objevují se i názory na to, že start-stop systém může mít vliv na živostnost turba, jelikož pravidlem je po jeho zatížení nechat motor chvíli běžet, kvůli ochlazení.
Opomenout bychom neměli ani komfort v našem voze. Jakmile je systém start-stop aktivován, dojde i k vypnutí kompresoru klimatizace, který se musí opět znovu zapínat s dalším nastartováním. To může mít jak vliv na jeho životnost, tak to snižuje i komfort v interiéru. Mnohé také překvapí, že je nefunkční i posilovač řízení, což je také jedna z logických věcí.
Automobilky se snaží inovovat
Opomenout však nelze určitý vývoj ze strany automobilek. A to jak v podobě toho, že se start-stop neaktivuje při studeném motoru, tak nemusí docházet ke zhasnutí motoru, když je třeba lehce ochladit turbo. Motor také může být zhasnutý jenom krátce, právě z důvodu potřeby zajistit uvnitř auta správnou teplotu. To vše ukazuje, že i vývoj tohoto prvku jde kupředu, ale jak mnozí řidiči potvrzují, nejméně obtěžující je systém ve chvíli, kdy si ho tlačítkem deaktivují.