Největší světová automobilka Volkswagen čelí skandálu s ilegálním softwarem na ovlivňování výsledků naměřených emisí ve svých dieselových vozech. Tisíce zákazníků, kteří si pořídili takto upravený vůz, usilují o odškodnění. Evropský soudní dvůr navíc v půli července rozhodl o tom, že spotřebitelé z Evropské unie mohou automobilku žalovat u soudu ve své zemi. Automobilka ale odmítá, že by měli zákazníci na náhradu škody nárok. Žádná jim prý nevznikla.
Odškodnění zákazníkům přiřkne jen soud, VW to odmítá
Na Evropský soudní dvůr se obrátil rakouský soud poté, co německý koncern rozporoval platnost jeho rozhodnutí o odškodnění rakouských zákazníků, kteří si pořídili vozidlo dotčené takzvanou aférou Dieselgate. Evropský soud potvrdil, že rozhodnutí rakouských kolegů je platné a žaloba může padnout v jakémkoliv členském státě EU.
Tím dal zelenou i téměř sedmi tisícům českých majitelů, kteří si rovněž vozidlo s podvodným softwarem pořídili. Je to jediná cesta k jejich odškodnění. Veškeré návrhy na mimosoudní odškodnění totiž Volkswagen odmítá. Tvrdí totiž, že zákazníkům žádná škoda nevznikla.
České poškozené zákazníky zastupuje společnost Safe Diesel, která vyzývala Volkswagen i dceřinou společnost Škoda Auto k mimosoudnímu vyrovnání se svými zákazníky. Zástupci obou firem to však odmítli. Nezbývá proto nic jiného, než pokračovat v postupu soudní cestou.
Safe Diesel přitom vymáhá na koncernu částku dosahující už téměř 1,5 miliardy korun, tedy 220 tisíc pro každého z více než 6800 poškozených klientů. Ti si zakoupili vozy s nainstalovaným ilegálním softwarem, který umí obelstít měření emisí tak, aby auta splňovala normy. Bez tohoto softwaru by ani úplně nové vozy technickou kontrolou neprošly. Právníci si proto stojí za tím, že si zákazníci koupili dieselové vozy za mnohem vyšší cenu, než byla jejich skutečná hodnota.
Automobilka považuje Čechy za druhořadé zákazníky
Právní zástupci poškozených majitelů vozů zaslali automobilkám návrhy na mimosoudní vyrovnání s tím, že pakliže na ně přistoupí, stáhnou své soudní žaloby. Žádná dohoda se ale nekonala, a to ani poté, co německý soud podvedeným tamějším 260 tisícům vlastníků těchto vozidel přiřkl nárok na odškodnění. Proto Právníci považují postup automobilek za diskriminační, protože Volkswagen podle nich zvýhodňuje spotřebitele ve vybraných zemích EU. Dohody o odškodnění přitom automobilka začala uzavírat i v jiných státech, např. v Rakousku. „Velmi nás mrzí, že Volkswagen přistupuje ke svým českým zákazníkům jako ke spotřebitelům druhé kategorie. Taková diskriminace je nepřípustná, a jsme proto připraveni pokračovat v soudním sporu. Věříme v úspěch. Ostatně česká legislativa v tomto směru vychází z té německé, proto čekáme podobně pozitivní výsledek sporu pro naše klienty, dodává František Honsa z advokátní kanceláře BBH, která v kauze poškozené klienty zastupuje.