Ekologickým aktivistům všeho druhu leží automobilový průmysl v žaludku odjakživa. A přestože se většina regulací a opatření, která zelená lobby v minulosti prosadila, ukázala býti více či méně nesmyslná, přibývají stále nové a nové. Tentokrát si ekologové došlápli na slavnou automobilku Porsche. Paradoxně ovšem nejde o nenasytné benzinové motory sporťáků stuttgartské firmy, ale o nápisy z autorizovaných autosalonů této značky.
Nesmyslná regulace z Kalifornie
Velkoformátové červené nápisy kapitálkami patřily k poznávacím znamením Porsche, ve Spojených státech, konkrétně v Kalifornii, však již nebudou k vidění. Hned 30 zdejších autosalonů muselo nápisy demontovat poté, co právní moci nabyl zákon schválený před dvěma lety. Ten omezuje maximální rozměr i elektrickou spotřebu světelné reklamy. Kromě Porsche touto vyhláškou pochopitelně trpí celá řada dalších firem, a tak neony stahují nebo obměňují například:
- Rychlá občerstvení McDonald’s
- Kavárny Starbucks
- Mexické fast foody Taco Bell
Z nouze ctnost
Prodejci Porsche však ukázali, že mají toho správného obchodního ducha a na zakázaných písmenech poměrně hezky vydělávají. Prodávají je totiž napřímo i v internetových aukcích a několik jich je stále ještě k mání. Případný zájemce ovšem musí sáhnout poměrně hluboko do kapsy. Za jeden nápis totiž dáte téměř 300 tisíc korun. A pokud ho navíc koupí obyvatel Kalifornie, nebude si ho moci ani rozsvítit.
Kdo bude další?
Vzhledem k tomu, jak se podobná nesmyslná opatření šíří, však pravděpodobně cena nápisů Porsche brzy klesne. Jakmile podobná zákon přijmou i další státy, nebo třeba celá Evropská unie, i které podobné nesmysly hrozí, trh zaplaví stovky dalších starých neonů. Nejen od Porsche, ale i od dalších automobilek. Málokterý autosalon totiž volí skromné reklamní neony malých rozměrů, má-li prostor pro větší.