Brzdy jsou velmi důležitým prvkem každého auta, jelikož mají přímý vliv na bezpečnost. Jenom díky nim dokážeme auto rychle a včas zastavit. A jak se takové brzdy vyvíjely? Na samotném začátku byly brzdy dřevěné. A princip brzdění byl celkem jednoduchý. Často pomocí páky se dřevěný špalek přitiskl přímo na kolo, vzniklo tření a dopravní prostředek zpomaloval. Ne moc dobře a efektivně, ale brzdilo se.
Zlom v roce 1902
I když se dřevěné brzdy různě vylepšovaly, třeba pomocí kusů kůže, velký zlom nastal až v roce 1902. To Frederick Lanchester vynalezl kotoučové brzdy. Nutno však říci, že se v době svého vzniku rozhodně nestaly populární. Mohla za to stále ještě jejich nedokonalost, ale i nečistoty na vozovce, které se dostávaly do třecích ploch a účinnost brzdění, i funkčnost daného systému pochopitelně klesala.
Ve stejném roce však byly patentovány i první bubnové brzdy. A to Louisem Reno. A ty si oblibu získaly, jelikož oproti klasickým kotoučovým brzdám zde byla zajištěna ochrana proti vnějším vlivům a nečistotám, díky uzavřenému systému. Půlkruhové podložky byly uzavřené v bubnu, který chránil před prachem a dalšími nečistotami ze silnic. Tento systém si získal o mnoho více pozornosti.
Pozor na smyk
S vyšší účinností brzd se začalo řešit i to, jak to udělat, aby auto při brzdění nešlo do smyku, vlivem zablokování kol. A tak vznikly první systémy ABS, a to již na začátku roku 1906, kdy se na podobných systémech začalo pracovat, a začaly se testovat. Nutno však říci, že náklady na daný systém byly poměrně vysoké a tak bylo jasné, že i prvek si na svou dobu bude muset ještě počkat. Podobně jako u kotoučových brzd.
Až k hydraulice
Na naší časové ose se pohněme k roku 1918, kdy byl vynalezen i první hydraulický systém. Díky využití brzdové kapaliny mohla být síla brzdění mnohem vyšší, bez toho aby ji musel vynaložit samotný řidič. Cesta k větší bezpečnosti byla jako první započata ve vozech Crysler, který hydraulické brzdy použil ve svých vozech.
Dnes i bez brzdění
A kam se trend brzd posunul? K tomu, že nyní můžeme klidně jezdit doslova i bez nich. Elektromobily, ale i hybridy nabízejí možnost takzvané rekuperace. Zpomalování vozu bez využití brzdových destiček, kdy navíc získáváme energii, která se posílá do akumulátorů ve voze, které se tímto dobíjejí. Stačí trocha cviku a lze říci, že brzdové destičky a kotouče u takového vozu nemusí být měněny po dobu jeho životnosti.