Určitě jste je mnohokrát zaregistrovali, ale pravděpodobně jste nikdy nepřemýšleli o jejich funkci. Malé černé tečky najdete na všech čelních sklech v Evropě prodávaných vozů již několik desetiletí. Některé automobilky je využívají ještě o poznání déle. V našem dnešním článku prozradíme, k čemu vlastně tahle zdánlivě kosmetická maličkost slouží.
Starší než automobily
Možná vás překvapí, že tato úprava je starší než automobily, ve Velké Británii se začala podobná úprava okrajů velkých oken využívat už v polovině 19. století u jiných dopravních prostředků, nejčastěji šlo o:
- Vybrané typy kočárů
- Lodě, nejčastěji armádní nebo luxusní zaoceánské parníky
- Některé lokomotivy a vagony
Proti korozi
Hlavní funkcí černého pruhu na okraji čelních i dalších autoskel je zabránit, aby sluneční ultrafialové záření korodovalo tmel, kterým je sklo upevněno. Za určitých okolností může tmel po několika letech zpuchřet a pak by hrozilo také vypadnutí celého čelního skla, zejména u větších a méně aerodynamických vozů jako jsou dodávky, autobusy či nákladní auta. Podobná nehoda pochopitelně může mít až fatální následky.
Nejen estetické řešení
Tečky v panelu jsou umístěny ve střídavém vzoru a mají estetický účel. Vzor se skládá z teček, které se postupně zmenšují a zmenšují. To poskytuje lepší vizuální přechod z černé hrany na průhledné sklo. Někteří výrobci kromě toho na přechody využívají UV filtry, které kromě zmíněného tmelu chrání tak zrak posádky auta. Tedy pokud slunce není příliš nízko nad obzorem, pak vás pochopitelně ochrání jen sluneční brýle. A nejen to. Čelní skla automobilů jsou ohýbána v tavné peci. A protože je takzvaný fritový pás zpravidla černý, má tendenci zahřívat se rychleji než zbytek skla. Vysoký rozdíl teplot by mohl způsobit, že se sklo začne prohýbat a pohled z něj tak bude zkreslovat, nebo že celé praskne. Tečkovaný přechod mezi fritovým pásem a zbytkem okna způsobí, že teplotní rozdíly jsou menší a autosklo se nezdeformuje.