Stáčení tachometrů je velkým nešvarem nejenom u nás, ale i v zahraničí. Nutno říci, že v některých zemích se jedná o trestný čin, zatímco u nás zatím nikoliv, což vede k poměrně nelichotivým statistikám. Pozor si tak musíme dávat v bazarech, ale i na inzercích. A vyhráno nemáme, ani pokud si necháme přivést auto ze zahraničí.
Potvrzují to data odborníků z Británie, kteří zmapovali celkem 7 milionů aut prodávaných ve Velké Británii a uvedli, u kterých nejčastěji dochází k úpravě tachometru. Z celkového počtu sedmi milionů počet neseděl u 443 000.
U jakých vozidel se tachometr nejčastěji stáčí?
Podle dostupných dat mohli sestavit žebříček vozidel, u kterých se tachometr stáčí nejčastěji. Na prvním místě je Citroen Jumpy, prodávaný pod označením Dispatch. Zde jsou čísla doslova alarmující, jelikož k manipulaci s tachometrem došlo v třiceti procentech případů.
Na druhém místě je Renault Scenic, kde se podle dat manipuluje s tachometrem ve 29,6 procentech případů. Nijak dobře na tom není ani třetí model v pořadí, a to Peugeot Expert, kde byly manipulace odhaleny u 28,6 procent kontrolovaných aut. Když budeme pokračovat dále, je třeba zmínit i Renault Grand Scenic s 28 procenty, nebo Ford Transit s 11 procenty. Zde už je rozdíl mezi čtvrtým a pátým místem značně rozdílný.
Když se podíváme na další vozy, je na šesté pozici Vauxhall, tedy Opel Combo s 11 procenty. Za ním se zjištěním problémů u 10,5 procent zkoumaných vozů se nachází BMW X5. V podobném procentuálním počtu, konkrétně s 10,25 % jsou odhaleny manipulace s tachometrem i u vozů Peugeot 206.
Rozhoduje počet aut na trhu
K výsledkům studie britští experti dodávají, že je sice založena na zkoumání velkého vzorku aut, ale ne všechna jsou zastoupena na trhu ve velkém počtu. To může statistiky značně zkreslit. Například u Fordu Transit bylo z 145 209 kopií zjištěno 16 116 manipulací. V případě Peugeotu Expert, kterých je na trhu málo, to bylo 37 případů.