Každý malý kluk obdivuje traktory, bagry, kombajny a další velké a hlučné stroje. Mnohým z nás tahle stará láska nikdy nezrezaví. I proto se kolosy všeho druhu objevují stále častěji v nabídce firem, které se zaměřují na zážitkové jízdy. Pokud patříte mezi fanoušky traktorů, pravděpodobně vám hlavou vrtá otázka, proč mají přední kola malá a zadní tak velká.
Tuto záhadu vyřešíme v našem dnešním článku.
Nejde o krásu
Jak jste se asi sami domysleli, u strojů jako jsou traktory, nejde o primárně o krásu, ale o funkčnost. Přestože nové a velké traktory pochopitelně krásné jsou. V případě traktorů se uplatňují dvě základní mechanické poučky. Čím větší je plocha kol, tím snazší a plynulejší je pohyb vozidla. Ale s rostoucí plochou kol je také těžší manévrování. Obě tyhle skutečnosti jsou u konstrukčních řešení designérů traktorů naprosto klíčové.
Velká zadní kola
Zadní kola prakticky všech traktorů jsou tak velká, jak to jen u konkrétního modelu jde, protože jde o vozidla určená k provozu v náročném bahnitém terénu. Traktory mají pohon zadní nápravy a musí být schopny překonat prakticky jakoukoli překážku. Mnohé traktory orají v prudkých svazích, jiné se brodí blátem či sněhem. S trochou nadsázky jde o terény, které by kromě nich překonal snad jedině tank. Velká zadní kola také výrazně zvyšují stabilitu traktoru v případě, že táhne některé z mnohatunových zemědělských zařízení, třeba pluh či secí stroj.
A mnohem menší přední kola
Pokud jde o velikost předních kol, vysvětlení je ještě prostší. Výrobci se snaží najít optimální poměr mezi stabilitou a ovladatelností. Aby traktorista mohl svůj traktor pohodlně ovládat, musí být kola pokud možno co nejmenší. Na druhou stranu je samozřejmě třeba respektovat terén, v němž se traktor pohybuje. Přední kola tak bývají dvakrát až třikrát menší než ta zadní.