Mnoho výrobců převodovek udává, že jejich produkty mají mít životnost mnoha stovek tisíc kilometrů. Počítají ovšem s tím, že se o převodovku budete náležitě starat, tedy že budete pravidelně vyměňovat olej. A nahrazovat jej typem, který je dostatečně kvalitní a vhodný pro váš vůz.
Celá řada českých řidičů však výměnu oleje v převodovce zanedbává, někteří dokonce přiznávají, že jej nemění nikdy. A jak jste na tom vy?
Převodovka a motor si musí sednout
Mezi českými řidiči se také poměrně často objevuje přesvědčení, že poprvé je třeba olej v převodovce vyměnit zhruba po najetí 100 tisíc kilometrů. Tenhle mýtus je však hodně nepřesný, k první výměně by mělo dojít už někde po 5-10 tisících najetých kilometrech. Převodovka, motor a další mechanické součástky vašeho auta si totiž musí takzvaně sednout. Na 100 tisíc najetých kilometrů by správně měla vyjít až druhá výměna oleje.
V hantýrce automechaniků se tomuhle procesu říká „lapování“. Jednotlivé kovové součástky se velmi rychle opotřebovávají a přizpůsobují jedna druhé. Pokud je auto nebo některá jeho součástka nová, mechanické části jsou ve větší zátěži než u vozu, který už má najeto svoje. Proto je v této fázi kvalitní olej potřeba jako sůl. Všimněte si také, že pokud měníte olej do převodovky po 10 tisících kilometrech, je znečištěný stejně, nebo dokonce více než při druhé výměně po 100 tisících kilometrech.
Manuální převodovka
U manuální převodovky plní olej přesně stejné funkce jako olej v motoru. Tedy v praxi hlavně mazání namáhaných součástek, ale také chlazení nebo pohlcování nečistot. Protože s výjimkou sportovních a terénních automobilů nepůsobí ve zvlášť obtížných podmínkách, může trvat dlouho, než se znehodnotí. V běžných podmínkách jej stačí vyměňovat každých 60-100 tisíc kilometrů. Čím větší a těžší vůz máte, tím častěji je třeba olej měnit.
Výjimkou jsou auta, která vozí těžké náklady, nebo které jezdí v náročných horských terénech. Také ve sportovních modelech, s nimiž se proháníte po polygonech, převodovka trpí více než v běžném osobáku. Totéž samé platí pro auto, kterým často táhnete přívěs. Převodovka je v takovém případě vystavována vyšší provozní teplotě, takže dochází k degradaci oleje. Ve všech uvedených případech byste olej měli měnit každých 40 tisíc kilometrů.
Automatická převodovka
Automatická převodovka využívá hydraulické oleje, jejichž druhotnou, ale nesmírně důležitou funkcí je generování tlaku potřebného pro provoz takovéto převodovky. Kromě toho má olej u automatických převodovek funkci chlazení. Proto je jeho výměna naprosto nezbytná, chcete-li aby vaše automatická převodovka vydržela více než pár desítek tisíc kilometrů. Hydraulické oleje je v běžných podmínkách třeba měnit každých 40 tisíc kilometrů. V náročných podmínkách ještě častěji.