Nebezpečné optické klamy, které ohrožují i české řidiče

                   

Oči jsou při řízení bezkonkurenčně nejdůležitější smysl, řidiči zrakem získávají až 90 % informací, které jsou při jízdě důležité. Zbytek připadá na zvukové signály auta i okolních vozidel, případně hmatové vjemy z dotyku s volantem. Řidiče ovšem ohrožují optické klamy, které si vůbec nemusí uvědomovat. V našem dnešním článku představíme ty nejzákeřnější z nich.

Tunelový klam

Celá řada optických klamů je spjata s rychlostí. Lidské oko totiž není evolučně připravené na situaci, kdy cestujeme rychlostí mnohanásobně přesahující naše vlastní fyzické limity. Typickým příkladem takového klamu je takzvaná tunelová iluze či tunelový klam. Při jízdě v tunelu s umělým osvětlením ztrácí řidič přehled o tom, jak rychle jede. Klam je horší, pokud se před námi pohybuje další auto s rozsvícenými světly. Řidiči pak mají sklon neustále zrychlovat, což může být nebezpečné.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Klam uvyknutí na vysokou rychlost

Lidské tělo i mysl jsou nesmírně adaptibilní. Negativně se to projevuje při dlouhé monotónní jízdě, typicky na dálnici. Protože se naše smysly přizpůsobují aktuálním podmínkám, získáme po nějaké době pocit, že naše jízda je mnohem pomalejší, než ve skutečnosti je. Proto nám při jízdě lidově řečeno těžkne noha. Abychom se tomuto klamu vyhnuli, je dobré dělat při jízdě pravidelné zastávky, kdy si naše mysl odpočine.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Klam chybných rozměrů

Profesionální řidiči, kteří auta často střídají, jsou tohoto klamu obvykle ušetřeni. Horší je to s lidmi, kteří jezdí stále stejným vozem. Na jeho rozměry si totiž rychle zvyknete a podvědomě si také začnete přizpůsobovat svůj odhad určitým charakteristickým rysům auta. Víte například, že pokud auto před vámi zastaví na semaforu v době, kdy ho vidíte na úrovni poloviny čelního skla, musíte také začít brzdit. A pokud najednou řídíte jiný vůz, začnete se chovat stejně. Ale jiné auto může mít jiný sklon čelního skla, a tak nemusíte dobrzdit včas.

Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články