Hyundai zahajuje prodej prvního vodíkového nákladního vozidla na světě

                   

Jihokorejská automobilka v říjnu představila vůbec první nákladní automobil na vodíkový pohon na světě. Tahač s názvem Xcient Fuel Cell by se měl na trh dostat ještě do konce letošního roku. Auto je v mnoha ohledech unikátní, Hyundai však přesto věří, že se v náročné konkurenci nákladních aut prosadí. Klienty by na něm měl lákat zejména úsporný a ekologický provoz. Cenu zatím automobilka nezveřejnila.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Hyundai novinářské podklady

Výkon 255 koní

Xcient Fuel Cell je vybavenou dvěma elektromotory o celkovém výkonu 255 koní. Ty pohání 660 voltová baterie Akasol s celkovou kapacitou 73,2 kWh, která se při brždění dobíjí. Tahač má pohon zadní nápravy a automatickou šestistupňovou převodovku. Pro napájení zařízení je k dispozici sedm kompozitních válců, kde je pod tlakem 350 atmosfér uloženo dohromady 32 kilogramů vodíku. Samotné válce jsou složeny do „věže“, která je skrytá pod kapotáží za kokpitem.

400 kilometrů na jedno natankování

Xcient Fuel Cell váží 9,8 tuny bez nákladu a má celkovou užitnou hmotnost 19 tun. Kromě toho může auto táhnout ve vleku ještě další osmnáctitunovou nápravu. I s maximálním možným zatížením garantuje výrobce dojezd 400 kilometrů na jedno natankování. To je sice výrazně méně, než kolik ujedou modely s klasickými spalovacími motory, ale natankování vodíku je poměrně rychlé, v tomto případě zabere zhruba 10-15 minut. Maximální rychlost soupravy je pak elektronicky omezena na 85 km/h.

Na leasing i k pronájmu

Nový Xcient Fuel Cell bude zpočátku k dispozici pouze na leasing. Nákladní dopravci zároveň budou zároveň moci tato auta využívat v rámci obchodního modelu Pay-Per-Use, tedy modelu, kde platí pouze za dlouhodobý pronájem auta. Cena pak zahrnuje palivo, údržbu, záruční servis a pravidelné výměny baterie. Služba bude z počátku dostupná pouze v Jižní Koreji, následně by se měla rozšířit i do dalších států.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Hyundai novinářské podklady

Jen na vybrané trhy

Společnost Hyundai už úspěšně dodala prvních 7 vozidel do Švýcarska, kde platí daňové pobídky pro ekologickou dopravu. Ještě do konce roku dodá automobilka do alpské republiky 43 dalších vozů. A přestože nemají Korejci zatím nasmlouvané další odběratele, do konce příštího roku by rádi v Evropě prodali celkem 1 600 náklaďáků Xcient Fuel Cell. Dodávat je bude také do Číny a Spojených států amerických, na další trhy vstoupí o rok později, zatímco v Jižní Koreji mohou zájemci objednávat už nyní.

Diskuze Vstoupit do diskuze
72 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články