Toho, že se za posledních deset let auta zvětšila, si jistě všimli nejen ti dříve narození. Větší automobily jsou pohodlnější i bezpečnější, na druhou stranu jsou ale vetší auta tak trochu v rozporu s ekologickými snahami na snižování emisí. Z tohoto důvodu se tak Francie rozhodla k unikátnímu kroku, zavedení nové daně, která by se týkala právě větších aut, a to bez ohledu na to, zda se jedná o klasické vozy se spalovacími motory či o elektromobily.
Za každý kilogram navíc zaplať
Pokud by se zavedení této přelomové daně podařilo, brzy by se jí mohly inspirovat i další země. V současné době probíhá na francouzské půdě diskuse o výši této daně. Existuje několik pracovních verzí, kdy ta nejpřísnější počítá s tím, že se speciální daň bude týkat každého automobilu, který bude těžší než 1,3 tuny.
Za prvních dvě stě kilogramů nad tuto hmotnost by se za každý kilogram váhy navíc mělo platit pět eur, za dalších dvě stě kilogramů, tedy nad 1,5 tuny deset eur a u aut těžších než 1,7 tuny za každý kilogram dokonce dvacet eur. To by ve výsledku znamenalo zdražení SUV o několik desítek až stovek tisíc korun. Jak jsme již uvedli výše, tato hmotnostní daň by se měla vztahovat také na elektromobily, hranice pro její placení by ale měla být nikoli 1,3 tuny, ale 1,7 tuny, protože elektrovozy jsou kvůli bateriím přirozeně těžší než automobily se spalovacími motory. Výjimku by pro placení této daně měly mít menší dodávky a MPV pro velké rodiny.
Móda velkých aut
Pokud vás zajímají důvody obliby velkých a těžkých aut, jsou to zejména větší pohodlí, lepší výhled z vozu a s ním spojená větší bezpečnost. Ruku v ruce s tím, ale musíte počítat i s nevýhodami v podobě vyšší spotřeby paliva a obecně vyšších provozních nákladů, obtížnějším parkováním v přeplněných městech a větší ekologickou a energetickou náročností výroby vozu.
Za posledních deset let se jen ve Francii zvýšil podíl prodaných SUV o třicet procent, z osmi na třicet osm procent ze všech prodaných automobilů. Podle odhadů by se nová daň, pokud by prošla ve své nejpřísnější podobě, měla dotknout až sedmdesáti procent vozů, které se dnes ve Francii vyrábějí.