Proč nejsou celoroční pneumatiky v českých podmínkách vhodné

                   

I když se v Česku září příliš nevyvedlo, podle statistiky Copernicus Climate Change Service Institute bylo letošní září v Evropě tím vůbec nejteplejším v historii měření. Loňské září tak přišlo o rekord, byť jen o pouhých 0,05 °C. Vysoké teploty v měsících, které by podle lidových pranostik měly být spíše chladné a sychravé, zažíváme stále častěji. A tak celá řada řidičů zvažuje, zda není lepší jezdit na celoročních pneumatikách, než auto dvakrát do roka přezouvat.

Počet celoročních pneumatik v Evropě roste

Podle údajů od našich severních sousedů se v Polsku rozhodlo na zimní pneumatiky nepřezouvat zhruba 13 % řidičů. Z veřejně dostupné statistiky prodaných pneumatik v Německu vyplývá, že podíl celoročních pneumatik na německých silnicích tvoří asi 20 %. Podobná čísla přicházejí i z dalších evropských států. Výjimkou jsou pochopitelně severské státy a oblast Alp, kde řidiči přezouvají poctivě.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Německé srovnání celoročních a sezónních pneumatik

V srpnu 2020 zveřejnil německý automobilový klub ADAC velký test celoročních pneumatik pro SUV. Naši sousedé zkoumali, jak se tyto pneumatiky chovají v letních a zimních podmínkách ve srovnání s vysoce kvalitními sezónními pneumatikami. Výsledky se daly snadno předvídat. Po testování v různých podmínkách se ukázalo, že celoroční pneumatiky jsou prokazatelně horší než ty sezónní. Největší rozdíly byly zjištěny při jízdě na suchém asfaltu a na ledu. Počasí v České republice je tomu Německému dost podobné, data od sousedů tak můžeme vztáhnout i na naše silnice.

Proč jsou sezónní pneumatiky lepší?

Testy sezónních pneumatik se obecně konají za typických podmínek pro období, na které jsou určeny. Takže když jsou testovány zimní pneumatiky, zkoušky probíhají v mrazu a na sněhu, ledových jazycích a podobně. Letní pneumatiky jsou obvykle testovány v jižní Evropě během horkých letních dní. Sezónní pneumatiky tak prokazatelně zvládnou i extrémní podmínky, které mohou v daném období nastat.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Celoroční pneumatiky jen pro některé regiony

Oproti tomu jsou celoroční pneumatiky koncipovány tak, aby si poradily s běžnými podmínkami, které nejdou do žádných extrémů. Zmíněný německý test dokázal, že když byla teplota vozovky i vzduchu v rozmezí 2 až 10 °C, celoroční pneumatiky vykazovaly lepší výsledky než zimní a letní gumy. Asi vás nepřekvapí, že zimní gumy na tom byly lépe při chladnějších teplotách a letní pro změnu, pokud byla alespoň jedna teplota vyšší než 10 °C.

Na základě těchto údajů lze říci, že v oblastech s mírnými zimami, kde teplota neklesá pod nulu a nesněží, a zároveň s chladnými léty můžete směle využívat celoroční pneumatiky. Tato kritéria mohou splňovat některé oblasti Velké Británie, případně země Beneluxu. V horkých oblastech, například na jihu Španělska, se nemusíte bát používat jen letní pneumatiky. Ve většině Evropy je však lepší přezouvat sezónní gumy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články