Co se stane, když z podvozku odstraníte všechny silenbloky

                   

Vývoj automobilu kdysi vyžadoval určité úsilí. Konstruktéři kdysi roky plánovali, jak bude auto vypadat, aby mohli začít s výrobou. Dnes je vše naprosto jasné už dopředu, vozidla se skládají z více či méně již dopředu existujících částí a prvků Výrobci tak mohou chrlit miliony automobilů ročně, přičemž se zabývají v podstatě pouze vzhledem a motorizací. A pak tu jsou lidé, kteří experimentují a zkoušejí, jak bude auto fungovat bez toho či onoho prvku.

Nedávno se známí bloggeři z kanálu Garage-54 rozhodli provést neobvyklý experiment s automobilem. Rozhodli se zcela odstranit silentbloky ze zavěšení a zjistit, co se stane s podvozkem. Před zvážením samotného experimentu a jeho výsledků si připomeňme trochu teorie.

i

Vývoj automobilu kdysi vyžadoval určité úsilí. Konstruktéři kdysi roky plánovali, jak bude auto vypadat, aby mohli začít s výrobou. Dnes je vše naprosto jasné už dopředu, vozidla se skládají z více či méně již dopředu existujících částí a prvků Výrobci tak mohou chrlit miliony automobilů ročně, přičemž se zabývají v podstatě pouze vzhledem a motorizací. A pak tu jsou lidé, kteří experimentují a zkoušejí, jak bude auto fungovat bez toho či onoho prvku.

Nedávno se známí bloggeři z kanálu Garage-54 rozhodli provést neobvyklý experiment s automobilem. Rozhodli se zcela odstranit silentbloky ze zavěšení a zjistit, co se stane s podvozkem. Před zvážením samotného experimentu a jeho výsledků si připomeňme trochu teorie.

Na co je silentblok?

Nejprve si řekněme, co je to silentblok. Jedná se o prvek z gumy a kovu, který je součástí zavěšení vozu a skládá se ze dvou hliníkových pouzder. Mezi nimi je umístěn pryžový prvek. K připojení odpružených dílů vozu jsou právě silentbloky nezbytné. Gumová vložka navíc pomáhá tlumit vibrace přenášené mezi spoji. Vložky mezi dvěma pouzdry mohou být vyrobeny z různých materiálů – nejčastěji z gumy nebo polyuretanu.

Silentblok je umístěn nejen v přední části zavěšení, ale také v zadní části. Tento prvek se používá i u připojení elektrických motorů a dakších zařízení, která produkují vibrace. Jedná se zpravidla o prvky, které nesou nejvyšší zatížení v systému odpružení.

Silentblok, stejně jako jakýkoli jiný prvek ve vozidle, se může opotřebovat a vyžadovat výměnu. Nyní si představte situaci – prvek je mimo provoz, co se pak stane? Pokud výměna neproběhne včas, zvyšuje se riziko smyku vozidla při vysoké rychlosti.

Jednoduše řečeno, auto se může začít točit různými směry. Nyní si ukažme experiment, který se bloggeři rozhodli provést. Je nepravděpodobné, že by někdo z běžných motoristů takové experimenty prováděl, protože to je pro vozidlo v zásadě nebezpečné.

Klasický „Žigul“ jako pokusný králík

Tento postup je navíc časově náročný a vyžaduje určité úsilí. Ale to lidi z You-Tube kanálu „Garage 54“ nezastavilo. Navíc byli rádi, že měli tak skvělý nápad. Kanál se sice soustředí jen na jedno téma, ale už provedli s auty mnoho experimentů, na které se nikdo jiný neodvážil.

Jako testovací předmět se kluci rozhodli vybrat si auto z dob Sovětského svazu – VAZ-2101. Mezi Rusy je stále populární pro svou jednoduchou konstrukci. A právě z tohoto auta se rozhodli odstranit všechny silentbloky, které byly k dispozici. Před vlastním experimentem bylo nutné auto zvednout na zvedáku a začalo se pracovat. Po nějaké práci s hořákem a klíči byl úkol dokončen.

https://youtu.be/HLcNzw4VDbI

Poté se blogeři vydali do terénu a rozhodli se uspořádat zkušební jízdu s „vylepšeným“ vozidlem. Od samého začátku pohybu bylo jasné, že vůz již není plně ovladatelný. Při pokusu o rozjezd se vůz pootočil o 30 stupňů a teprve poté se kola začala pohybovat. Čím dále, tím více se celý experiment komplikoval kvůli „vylepšenému“ zavěšení. Výsledkem bylo, že vůz téměř nereagoval na absolutně jakékoliv akce řidiče, nebo mu to trvalo velmi dlouho.

Zdroj obrázků a videa: YouTube; Wikimedia

Na co je silentblok?

Nejprve si řekněme, co je to silentblok. Jedná se o prvek z gumy a kovu, který je součástí zavěšení vozu a skládá se ze dvou hliníkových pouzder. Mezi nimi je umístěn pryžový prvek. K připojení odpružených dílů vozu jsou právě silentbloky nezbytné. Gumová vložka navíc pomáhá tlumit vibrace přenášené mezi spoji. Vložky mezi dvěma pouzdry mohou být vyrobeny z různých materiálů – nejčastěji z gumy nebo polyuretanu.

i

Silentblok je umístěn nejen v přední části zavěšení, ale také v zadní části. Tento prvek se používá i u připojení elektrických motorů a dakších zařízení, která produkují vibrace. Jedná se zpravidla o prvky, které nesou nejvyšší zatížení v systému odpružení.

Silentblok, stejně jako jakýkoli jiný prvek ve vozidle, se může opotřebovat a vyžadovat výměnu. Nyní si představte situaci – prvek je mimo provoz, co se pak stane? Pokud výměna neproběhne včas, zvyšuje se riziko smyku vozidla při vysoké rychlosti.

Jednoduše řečeno, auto se může začít točit různými směry. Nyní si ukažme experiment, který se bloggeři rozhodli provést. Je nepravděpodobné, že by někdo z běžných motoristů takové experimenty prováděl, protože to je pro vozidlo v zásadě nebezpečné.

Klasický „Žigul“ jako pokusný králík

Tento postup je navíc časově náročný a vyžaduje určité úsilí. Ale to lidi z You-Tube kanálu „Garage 54“ nezastavilo. Navíc byli rádi, že měli tak skvělý nápad. Kanál se sice soustředí jen na jedno téma, ale už provedli s auty mnoho experimentů, na které se nikdo jiný neodvážil.

i

Jako testovací předmět se kluci rozhodli vybrat si auto z dob Sovětského svazu – VAZ-2101. Mezi Rusy je stále populární pro svou jednoduchou konstrukci. A právě z tohoto auta se rozhodli odstranit všechny silentbloky, které byly k dispozici. Před vlastním experimentem bylo nutné auto zvednout na zvedáku a začalo se pracovat. Po nějaké práci s hořákem a klíči byl úkol dokončen.

Poté se blogeři vydali do terénu a rozhodli se uspořádat zkušební jízdu s „vylepšeným“ vozidlem. Od samého začátku pohybu bylo jasné, že vůz již není plně ovladatelný. Při pokusu o rozjezd se vůz pootočil o 30 stupňů a teprve poté se kola začala pohybovat. Čím dále, tím více se celý experiment komplikoval kvůli „vylepšenému“ zavěšení. Výsledkem bylo, že vůz téměř nereagoval na absolutně jakékoliv akce řidiče, nebo mu to trvalo velmi dlouho.

i

Zdroj obrázků a videa: YouTube; Wikimedia

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články