Prezidentské volby v USA asi ještě čeká soudní dohra a protože se věnujeme autům, určitě stojí za to podívat se zpět v čase a prohlédnout si speciálně upravené luxusní vozy amerických prezidentů. Některá fakta vás možná překvapí. Cesta časem začíná v roce 1939 a vyvrcholí současnou limuzínou zaparkovanou u Bílého domu.
Velkou černou limuzínu z dílny Cadillacu známou jako The Beast určitě znáte. Cadillac nastoupil do služby u prezidenta Trumpa v roce 2018 a je to vlastně tank s nóbl kapotou, nicméně jde o zatím nejnovější z dlouhé řady speciálních vozidel postavených pro americké prezidenty. Všechna přitom nenesou logo Cadillacu a jedno z vozidel je dokonce zlověstně vyhlížející autobus.
Lincoln K Sunshine Special (1939)
Cesta začíná prvním speciálně upraveným automobilem pro amerického prezidenta, kterým byl v té době Franklin Delano Roosevelt. Úpravy byly ve srovnání s moderními standardy velmi malé, přičemž největší změny představovaly rozšířené stupačky a madla. Avšak po vstupu USA do druhé světové války byl vůz dovybaven pancéřováním, neprůstřelnými pneumatikami, úložným prostorem pro zbraně a silnějším sklem.
Lincoln Custom (1942)
Pancéřování na Lincolnu modelového roku 1939 bylo přidáno již od samého počátku provozu této limuzíny prezidenta Roosevelta vyrobené v roce 1942. To zvýšilo hmotnost vozu o asi 3 000 kg, tím pádem bylo potřeba přidat modernizované brzdy s posilovačem, které pomáhaly tomuto monstru včas zastavit. Po válce dostalo auto facelift, který mu měl dodat modernější vzhled.
Lincoln Cosmopolitan (1950)
S druhou světovou válkou ve zpětném zrcátku objednal prezident Harry Truman novou limuzínu Lincoln upravenou podle svých požadavků. Pancíř byl stále součástí balíčku, ale byly přidány rovněž úpravy zlepšující pohodlí, jako je zvýšená střecha, a byl postaven také kabriolet. Byl to poslední z prezidentských vozů poháněných motorem V12, který opustil scénu s objemem 5,8 litru a výkonem 152 koní.
Lincoln Continental (1961 – 1972)
Elegantní Continental během svého „funkčního období“, které sahalo až do začátku 80. let 20. století, ukázal celkem čtyři verze. Poslední model, původně vyrobený v roce 1972, byl na konci svého provozu faceliftován, aby vypadal jako Continental z konce 70. let. Byl to poslední kabriolet, který byl po atentátu na prezidenta Kennedyho v roce 1963 využíván americkými prezidenty. Continental také zažil pokusy o atentát na prezidenta Forda v roce 1975 a prezidenta Reagana v roce 1981.
Cadillac Fleetwood (1983)
První Caddilac v prezidentské flotile přišel s Fleetwoodem v roce 1983. Tento konkrétní model sloužil pouze prezidentu Reaganovi v 80. letech, ale i nadále nabízel pancéřovou ochranu a upravené dveře, skla a zvýšenou střechu umožňující cestujícím lepší výhled.
Lincoln Town Car (1989)
Prezident George Bush starší k výkonu funkce prezidenta využíval zatím posledního Lincolna v prezidentském vozovém parku. Byl silně obrněný a byl také prvním, který dostal vysoce modifikované hnací ústrojí, aby se auto vyrovnalo s mimořádnou hmotností pancíře.
Cadillac Fleetwood (1993)
Technologie se v 90. letech 20. století rychle rozvíjela a Fleetwood z roku 1993 používaný prezidentem Clintonem byl první, který skutečně nahlédl do světa hi-tech. Byl mohutně pancéřovaný, ale s velkým motorem V8 údajně jezdil rychlostí až 225 km/h. Uvnitř byl vybaven telefony a satelitní komunikací, díky čemuž zůstával americký prezident v kontaktu se všemi důležitými lidmi i na cestách .
Cadillac DeVille (2001)
Jméno modelu DeVille se pojí především s konstrukcí karoserie na rámu, kterou společnost General Motors u sedanů opustila již v roce 1996. Jako takový, DeVille z roku 2001 pro prezidenta George Bushe mladšího, ve skutečnosti nebyl DeVille. Byl ale prvním vozidlem pro amerického prezidenta, které bylo od základu vyrobeno na zakázku: dostal rám, který měla tehdejší SUV, vybaven byl těžkým pancířem a spoustou technologií včetně systémů nočního vidění.
Cadillac DTS (2005)
Po teroristických útocích z 11. září byla uvedena do provozu silnější prezidentská limuzína pro prezidenta Bushe. Opět byla od základu postavena na zakázku, opět seděla na těžkém podvozku, ačkoliv exteriér připomínal sedan DTS. Pětipalcové pancéřování, pneumatiky se systémem run-flat a pevná okna se starala o prezidentovu bezpečnost, zatímco celá řada technologií ho neustále udržovala ve spojení se světem. Vyznačuje se také tím, že šlo o nejrychlejší limuzínu na tomto seznamu – dosahovala rychlosti přes 240 km/h.
Cadillac „One“ (2009)
Limuzína prezidenta Obamy Cadillac nebyla zdaleka tak rychlá jako její předchůdce. V době, kdy bylo přidáno další pancéřovaní a vybavení, mohl Cadillac dosáhnout pouze přibližně 95 km/h. Byla to však snadno nejpokročilejší a nejobrněnější prezidentská limuzína té doby, nesla děla na slzný plyn, vybavení na obranu proti chemickým útokům a dokonce byla na palubě i zásoba krve kompatibilní s prezidentem pro případ, že by nastala opravdu špatná situace.
Ground Force One (2011)
Toto vozidlo se od ostatních na seznamu trochu liší.Nejde totiž o prezidentskou limuzínu, tento upravený autobus byl vyroben v roce 2011 pro použití v prezidentské koloně a slouží jako pohyblivé velicí a řídicí centrum, na které se může prezident kdykoliv obrátit. Je obrněný a zbrojený od hlavy až k patě a obsahuje výbavu pro přežití chemických útoků, ale také nese pokročilé komunikační vybavení, které dokáže řídit celou zemi ze silnice.
Cadillac „The Beast“ (2018)
Technicky vzato, The Beast je název, který se vztahuje na mnoho prezidentských limuzín, ale nejnovější verze používaná prezidentem Trumpem je ta nejšikovnější ze všech. Je to v podstatě aktualizovaná verze modelu 2009 s moderním stylem Cadillacu, ocelovým a keramickým pancířem a dostatkem ochranných systémů, které z něj v podstatě dělají pojízdný bunkr.