Kontrola hladiny nemrznoucí směsi v expanzní nádrži a doplnění na správnou úroveň je v zimě nesmírně důležité. Nemrznoucí směs začíná mizet nejčastěji v zimě, proto je kontrola v tomto období obzvláště důležitá. K tomu dochází ze zřejmých důvodů: spojení mezi tryskami, hadicemi a radiátory chladicího systému při nízkých teplotách může být odtlakováno v důsledku změn vlastností plastů a gumy za studena. Ve spojích tak mohou vznikat netěsnosti, kterými může dojít k úniku chladicí kapaliny.
Většina majitelů automobilů je zvyklá kontrolovat a nalévat nemrznoucí směs do samotné expanzní nádrže. Ale i takový jednoduchý postup může mít mnoho nuancí a řidiči často dělají závažné chyby, z nichž hlavní budou uvedeny níže.
Odšroubování víčka při horkém motoru
Navzdory skutečnosti, že vám „zkušený“ řidič může říci, že „to jsem udělal stokrát a jsem v pořádku,“ neměli byste tuto radu poslouchat. Systém je pod docela slušným tlakem a existuje nebezpečí, že se vám na ruce nebo jiné části těla dostane gejzír horké nemrznoucí směsi.
Při odšroubování chybí hadřík na víčku nádrže
Pro ty, kteří se nemohou dočkat, až motor zcela vychladne, se doporučuje následující: Nejprve položte na víčko hadřík, který co nejvíce zakrývá plnící otvor. A pokud opatrně odšroubujete víčko, i když horká kapalina vyšplíchne, hadr vás ochrání. Je ale samozřejmě lepší nádržku otvírat, až motor vychladne.
Kontrola hladiny nemrznoucí směsi a její doplnění při horkém motoru
Když se motor zahřeje na provozní teplotu, chladící kapalina se roztáhne a hladina v samotné nádrži se zvýší. Hladinu nemrznoucí směsi je nutné kontrolovat pouze u studeného motoru. Při doplňování za horkého motoru existuje vysoká pravděpodobnost přeplnění povoleného maxima v nádrži, což může vést k úniku nemrznoucí směsi a poškození dílů v motorovém prostoru.
Doplnění směsi do prázdné expanzní nádoby
Pokud otevřete oficiální příručku pro vaše auto, pravděpodobně najdete následující informace: Když je expanzní nádrž prázdná, nedoporučuje se doplňovat chladící kapalinu, protože by to mohlo způsobit vniknutí vzduchu do systému a později poškození motoru (v důsledku možného přehřátí). Proto se takové akce nejlépe provádějí ve specializovaném servisu.
Použití běžné vody v chladicím systému motoru
Většina výrobců důrazně doporučuje používat pouze destilovanou (demineralizovanou) vodu, pokud není možné přidat nemrznoucí směs. Pokud jste na silnici a nemáte jinou možnost doplňování než běžnou pitnou vodu, lze tuto vodu použít, ale pouze ve výjimečných případech. V tomto případě se však doporučuje co nejdříve kontaktovat servisní středisko a vyměnit kapalinu za vhodnou. Pokud se tak nestane, může obyčejná voda nakonec vést ke korozi uvnitř motoru a jiných částí systému, stejně jako ke zhoršení dalších vlastností.