Jeden krok vpřed, dva kroky vzad? Elektronické asistenty řízení jsou sice stále pokročilejší, ale nejnovější výzkum americké organizace Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) ukazuje, že řidiči se mnohem častěji přestávají soustředit na řízení; jejich myšlenkové pochody lze shrnout nějak jako: „Pokud moje auto bude řídit za mě a samo se zastaví, proč bych si měl dělat starosti s tím, že bych sledoval silnici před sebou?“
Výzkumný tým studoval řidičské návyky 20 dobrovolníků z amerického státu Massachusetts po dobu jednoho měsíce, kdy si zvykali na pohodlí řidičských elektronických pomocníků. Sledováno bylo, jak často subjekty sundaly obě ruce z volantu nebo nevěnovaly svou pozornost od řízení, protože se zabývaly mobilními telefony nebo si hrály s vybavením interiéru vozidla.
Dvacitka dobrovolníků byla rozdělena na dvě výzkumné skupiny po deseti: polovina z nich řídila Land Rover Range Rover Sport s adaptivním tempomatem (ACC), zatímco ostatní se posadili do vozu Volvo S90 s asistencí ACC i technologií Pilot assist, která vás udrží ve vašem jízdním pruhu.
Zatímco na začátku testu fungovali dobrovolníci normálně, po měsíci se subjekty začaly kazit a bylo mnohem pravděpodobnější, že zaměří svou pozornost jinam než na řízení. „U řidičů byla více než dvakrát větší pravděpodobnost, že se po měsíci používání Pilot assist objeví známky nesoustředěnosti než na začátku studie,“ uvedl vedoucí výzkumu Ian Reagan.
Je důležité si uvědomit, že žádná asistenční technologie není určena k tomu, aby nahradila řidiče. Silnice jsou velmi nepředvídatelné místo, což znamená, že řidič musí být neustále v pohotovosti. Experiment zde přinesl zajímavé výsledky, ale neměli bychom zmínit, že se jedná o velmi izolované scénáře; jiná studie s více testovanými subjekty a delší dobou testování by určitě neukázala tak znepokojivé výsledky.