Podivná BMW, u kterých automobilka šlápla vedle a opravdu byla vyrobena

                   

Německá společnost Bayerische Motoren Werke se specializací na výrobu automobilů byla založena už v roce 1916. Od té doby inženýři společnosti vytvořili stovky produkčních modelů a konceptů. Někdy se ale mnichovští konstruktéři utrhli ze řetězu a vytvořili neobvyklá, dalo by se dokonce říci hodně divná auta. Pojďme se podívat na pětici těch nejbizarnějších.

BMW E1

i Než přišel Elon Musk. / Zdroj fotografie: tiskové centrum BMW

Někteří lidé nazývají toto auto „posledním skutečným sedanem“ německého výrobce. BMW E1 je však známé nejen tím, ale také tím, že ve druhé polovině 90. let dostal elektrický pohonl. Model najel na jedno nabití až 200 km a maximáln í rychlost byla 120 km/h. Němci s tím všímpřišli dávno předtím, než vstoupil na scénu Elon Musk. Je ale pravda, že model s elektromotorem o výkonu 32 kW byl pouze koncept pro potřeby podniku.

BMW 1602 Electro-Antrieb

i Vůz speciálně pro olympijské hry. / Zdroj fotografie: tiskové centrum BMW

BMW mělo elektromobily dokonce i před 90. léty. V roce 1972 byl představen model 1602 Electro-Antrieb. Světle oranžové elektromobily byly vyrobeny speciálně před olympijskými hrami. Auta měla doprovázet maratónský běh, aby neznečišťovala ovzduší kolem sportovců výfukovými plyny. Je pravda, že to také bylo poprvé a naposledy, kdy byl Electro-Antrieb využit.

BMW Hurrican

i Bavorská automobilka dlouho neměla vlastní designéry. / Zdroj fotografie: tiskové centrum BMW

Poměrně vzácný model německé společnosti, který byl vyroben na základě sériového modelu BMW 1800ti. Do projektu byli zapojeni designéři třetích stran pod přísným vedením zástupce společnosti Maxe Zelause. Zajímavé je, že mnoho komponentů pro „hurikán“ bylo převzato z Ferrari 250 LM. Samozřejmě bylo auto určeno k tomu, aby zůstalo jako tzv. show car. O sériové výrobě nemohla být řeč, protože se Hurrican se, jak se často stává, ukázal jako zbytečně složitý a nákladný na výrobu.

BMW Ur-Roadster

i Byl to zajímavý model. / Zdroj fotografie: tiskové centrum BMW

Je docela vtipné a ironické, že německá společnost vytvořila vlastní designové oddělení velmi pozdě, až v polovině 80. let. Do té doby se BMW spoléhalo výhradně na služby pozvaných designérů. Takže Ur-Roadster byl vlastně prvním modelem, který byl plně vyvinut díky úsilí samotných Bavorů. Později na základě tohoto projektu vznikne mnohem slavnější model Z3.

BMW Z22

i Toto auto neletělo. / Zdroj fotografie: tiskové centrum BMW

Při pohledu na některá auta se zdá, že projektový manažer čas od času jede na dovolenou nebo je doma na nemocenské a konstruktéři a designéři během toho rozjedou divoký mejdan, při kterém do plánovaného auta nacpou vše, co je po ruce. Nejlépe to sedí na koncept BMW Z22. Na svou dobu (rok 1999) byl předváděcí vůz Z22 nabouchaný pokročilými technologiemi více než nejdražší smartphone z roku 2020.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články