Smutná událost, která se nedávno odehrála na ruské dálnici není ojedinělá. V autě, které narazilo předkem do jiného vozu, cestovala matka a dva synové školního věku. Oba chlapci seděli vzadu v dětských sedačkách a oba bohužel zahynuli, zatímco matka nehodu přežila a vyvázla pouze s lehkými zraněními.
Při pohledu na fotografii nejprve nechápete, jak se to mohlo stát. Karoserie je prakticky neporušená, zničená je pouze přední část vozu. Při takové nehodě mají cestující obecně velkou šanci vyváznout pouze s obrovským šokem. Nebo v nejhorším případě utrpí lehká nebo středně těžká zranění. To se ale nestalo a nejsmutnější na tom je, že se nejedná o ojedinělý případ. Nehody, při nichž děti na dětských sedačkách zemřou při velmi mírném poškození samotného vozu, se stávají pravidelně.
V diskuzích u takových nehod se objevují komentáře zpochybňující funkčnost dětských sedaček i systému ISOFIX. Mají tito kritici pravdu a výrobci sedaček lákají zákazníci pouze na marketingový trik?
Zvyšuje ISOFIX bezpečnost při nehodě?
Začněme banální věcí: řada lidí čte návody pouze tehdy, když už došlo k nějakému problému. Jinak by většina lidí věděla že úchyty ISOFIX nejsou určeny k držení sedačky, pokud dojde k nehodě. Jejich hlavním úkolem je jednoduše zafixovat dětskou sedačku v určité poloze tak, aby se sedačka nepohybovala a sezení v ní bylo pro dítě pohodlnější. Samozřejmě, že určitou roli hrají, ale většinu práce při nárazu odvede buď speciální „kotevní pás“ (u sedaček pro velmi malé děti), nebo (mnohem častěji) běžný bezpečnostní pás, kterým upevníte sedačku a svého malého spolujezdce. To je logické – jsou k tomu určeny.
Ale ani s pásy to není snadné
Jak vlastně funguje konvenční tříbodový bezpečnostní pás? Jeho spodní část vodorovně přechází přes břicho a horní část od hrudního koše šikmo od jater k levému rameni. Při čelním nárazu drží spodní část vaši pánev (takže zůstanete na sedadle), horní část drží hruď (abyste plnou vahou nenarazili do palubní desky nebo do volantu).
Takto to funguje, pokud sedíte normálně v sedadle. Nyní si představte, že v okamžiku nárazu vám z nějakého důvodu pásu sklouzl. Obě části pásu se nyní protínají přes břicho (jedna mírně níže, druhá výše). Při čelním nárazu mohou udržet pánev, ale vše nad břichem se nekontrolovaně pohybuje. Vaše tělo se začne otáčet proti směru hodinových ručiček – dopředu a doleva – a během zlomku sekundy vám hlava vletí do palubní desky napravo od sloupku řízení. Všechny airbagy, pokud fungují, se spustí zcela bez účinku, protože poloha vašeho těla se liší od té normální.
Kdo nese vinu za to, co se stalo? Pás? Airbagy? Na vině je především řidič nebo cestující, který neměl pás ve správné poloze.Pro dítě v dětské sedačce je stejné. Musí být nejen připoutáno, ale také musí správně sedět, aby ho pás udržel. Tím se ale dostáváme k jádru problému: které děti sedí v autě tiše a bez pohybu, zvláště když jsou to chlapci, jsou dva a cesta je dlouhá?
Učit děti tiše a v klidu sedět v autě je těžký úkol. Přednášky o pasivní bezpečnost mají v útlém věku velmi malý účinek. Represivní metody, jako křičení a vyhrožování fyzickými tresty, mají pouze dočasný účinek. Můžete dát svému dítěti tablet nebo telefon, ale ani to nezaručuje správnou polohu v sedačce.
Proto je dobré řídit se těmito pravidly
1. Nešetřete na dětské sedačce! Ano, podsedák stojí pár stovek, dobrá sedačka je mnohem dražší. Ale kolik stojí život a zdraví dítěte?
2. Pokud je to možné, posaďte dítě do auta tak, abyste na něj v případě potřeby viděli.
3. Jakmile dítě dosáhne věku, kdy dokáže vnímat, co mu říkáte, vysvětlujte, vysvětlujte a znovu vysvětlujte, jak je důležité se správně připoutat
4. Na dlouhé cestě dejtet dítěti něco, co upoutá jeho pozornost, aby se nezačalo nudit a vymýšlet hlouposti