Jakmile teploměr klesne pod nulu, je zima nejen vám, ale i vašemu vozidlu. Někdy se ale stane, že A někdy se může stát, že zatímco motor vozidla si chvíli po nastartování lebedí v optimální teplotě, vy v kabině klepete zuby a nadáváte na studené topení, které ještě včera hřálo jako o život.
Jaké jsou nejčastější příčiny nefunkčního topení?
Motor se zahřívá, ale v kabině je jako v mrazáku. Jak to? Je to velmi jednoduché: topení nezvládá svou danou povinnost – ohřát prostor pro cestující. Kdo je na vině a kde hledat důvody, to jsou klíčové otázky, protože takové opravy mohou stát pěkný balík, který má po Vánocích málokdo k dispozici. Chcete-li vyřešit problém s co nejmenší ztrátou, musíte si poradit sami.
A začít je potřeba hned u toho, co je nejblíže: ventilátor samotného topení, který žene vzduch do kabiny, může v průběhu let „ztratit drive“, prostě se opotřebovat. Topení se zahřívá, ale horký vzduch se nedostane do kabiny. Tento problém není obtížné problém diagnostikovat: zvuk „vánku“, který by měl po přidání proudu vzduchu zesílit, buď není přítomen vůbec, nebo je příliš hlasitý. Nepřítomnost zvuků signalizuje buď spálenou pojistku, nebo poruchu motoru. Ale vrzání a skřípání signalizuje, že je potřeba díl opravit, než se úplně sesype.
Druhým na seznamu a prvním komplikovaným problémem způsobujícím věčný chlad v kabině je vadný termostat. Chladicí kapalina i po zahřátí motoru nadále cirkuluje v krátkém okruhu a teplo se jednoduše nedostane z chladiče do topení. Bez ohledu na to, jak je samotné auto zahřáté, v kabině bude zima. Čištění a demontáž termostatu je zbytečná, vyměňuje se pouze za nový díl. Na druhou stranu, i když je v kabině chladno a nepohodlně, taková závada znamená, že vše ostatní je v pořádku a můžete vozidlem bez obav jezdit.
Dalším důvodem nedostatečné funkce topení může být netěsné nebo ucpané topení: cirkulace chladicí kapaliny je narušena, teplo proudí nerovnoměrně nebo vůbec. Jakákoli nemrznoucí směs se časem vysráží a většina systémů není zcela hermeticky uzavřena. Topení může být zvenčí jako nové, ale uvnitř může být ucpané. Kupodivu je potřeba i tento okruh někdy vyčistit.
Příčinou nesprávného provozu topení může být také řídící jednotka. Pokud byly za čelním sklem zaznamenány „netěsnosti“, pak pod palubní deskou mohlo docházet k oxidaci a korozi, která se dříve či později dostane i k elektronice. Řídicí jednotka ovšem “nezemře” okamžitě: obvykle vše začíná problikávání přístrojové desky, někdy při startu nerozsvítí a při pohybu náhle ožije. Než se odebere do věčných lovišť, zkušený řidič, který si všiml nestandardního chování, by měl vynaložit úsilí na její odinstalování, vyčištění a hlavně vyřešení skutečné příčiny poruchy.
Bílý kouř a nefunkční topení jsou klasickými příznaky prasklého těsnění pod hlavou válců nebo, ještě hůře, prasklin na samotné „hlavě“. Problémy s topením se obvykle objevují dříve než charakteristické výfukové plyny, proto by měl být provoz topení předmětem zvýšené pozornosti nejen z hlediska vlastního pohodlí, ale také pokud jde o „zdraví“ motoru, které je v takovém případě vážně nalomené.