Mnoho moderních automobilů má tlačítko ESP OFF. Jak název napovídá, deaktivuje stabilizační systém. Ve skutečnosti není všechno tak jednoduché. Tlačítko má několik funkcí, které potřebujete znát, abyste se nedostali do potíží.
Stabilizační systém v sobě totiž zahrnuje systémy jako ABS a kontrolu trakce. Různá auta pro ni mají mají různá jména: TCS, ASR, ETS atd. Jak název napovídá, tento elektronický asistent brání prokluzování kol. Ale za určitých podmínek je prokluz prostě nepostradatelný. Například, když se potřebujete dostat z hlubokého sněhu. Konstruktéři tedy přišli na to, jak dočasně deaktivovat užitečné elektronické asistenty.
Výrobci automobilů vědí, že zkratka ESP je řidičům známá, a proto na odpovídající tlačítko obvykle píší ESP OFF. Ale co přesně se vypne, když ho stisknete?
Například v crossoveru Hyundai iX25 prvním stiskem tohoto tlačítka vypnete systém kontroly trakce. Pokud stisknete tlačítko podruhé a podržíte ho po dobu tří sekund, vypnete ESP. Podobný princip platí pro řadu japonských modelů.
Důrazně nedoporučujeme vypínat tohoto elektronického asistenta. Koneckonců, na kluzké silnici vás už systém nebude hlídat. A pokud se řidič cítí na silnici nejistý, může letět do příkopu.
U některých modelů je možné snížit prahovou hodnotu elektronické kontroly. Poté při vysoké rychlosti zasáhne ESP v každém případě: „usekne“ přívod paliva nebo začne brzdit kola systémem motorové brzdy. I zde vše záleží na řidiči. Pokud zvýšil rychlost v zatáčce, pak ESP ve „sportovním“ režimu umožní vozidlu efektivně posunout zadní nápravu, ale pokud řidič nedokáže předejít smyku, „elektronika“ také nemusí opravit lidské chyby.
Existují také modely, kde ESP nelze vůbec deaktivovat. Toto řešení má pozitivní i negativní stránky. Plus je, že ESP je vždy na stráži pro vaši bezpečnost. Nevýhodou jsou problémy při jízdě z hlubokého sněhu nebo bláta. Zde můžete postupovat následovně – vyjměte příslušnou pojistku odpovědnou za provoz ESP. Na palubní desce se okamžitě objeví spousta chyb, ale elektronika vás již nebude rušit.
Po výjezdu ze závěje nezapomeňte pojistku vrátit zpět na místo. Koneckonců, bez ní nebude mít auto jen ESP, ale také systém ABS. To znamená, že řízení takového auta se stane nebezpečným.