Zkrátka ET udává tzv. zális alu kola. Lidsky řečeno zapuštění litého kola dovnitř nebo naopak vysunutí ven z automobilu.
Jak funguje logika čísla ET?
Nižší ET znamená kolo více vysunuté ven z vozidla.
Vyšší ET říká, že kolo bude více utopené pod blatníkem vozidla.
Praktický příklad „ET 35 bude v porovnání s ET50 o 1,5 cm (rozdíl v ET 15 ekvivalent 15mm) více vysunuté ven z podběhu vozidla. Sériová vozidla zpravidla snesou nižší ET kol. Nižší ET kol než udávané výrobcem prospívá stabilitě vozidla. Vozidlo se stává mnohem atraktivnější.
Co se stane, když se změna ET přežene?
Na jedné straně u vysokých ET může kolo nebo spíše pneumatika drhnout o pružinu / misku pružiny. V opačném případě nízkého ET může kolo drhnout o lem podběhu. Rádi bychom Vás upozornili, že změna ET je v rozporu s technickým průkazem a může znamenat drobné nepříjemnosti. Správně by na automobilu mělo být pouze to co je uvedeno ve velkém technickém průkazu.
Jak se k ET staví legislativa?
ET kola je přesně dáno výrobcem vozidla. Existuje možnost zapsat za pomocí homologace / TÜV i alternativní ET. Vždy platí, že na automobilu smí být pouze kola zapsaná ve velkém technickém průkazu. Nicméně pokud jsou kola tzv. zapsatelná, tak taková kola nemohou být příčinou ani důvodem pro jakýkoliv technický problém nebo nehodu. Bájné příběhy o neplnění pojišťovnami končí kdesi za semero horami.
Jak zjistit správné ET?
Správné ET je to ET, které máte zapsané v technickém průkazu. Samozřejmostí je i možnost zapsat jiná ET s jinými rozměry kol. Doporučujeme použít běžně dostupný konfigurátor alu kol, který napoví jaké ET a rozměry lze na Vaše auto použít.
Kolo dře o blatník – řešení
Kolo a pneumatika jsou tak široké a díky nízkém ET vysunuté, že se nevejdou do blatníku. Pokud je problém občasný a kolo dře pouze při razantním pro-pružení, tak jsou řešením takzvané puky. Puky jsou rozšířením dorazu tlumiče a jednoduše omezí chod tlumiče, takže ani při extrémním pro-pružení nedojde k dotyku pneumatiky a blatníku. Puky se na pístnici tlumiče pouze nacvaknou bez nutnosti demontáže. Extrémní problém je nutné řešit individuálně.
Kolo dře o pružinu – řešení
Pokud jste zvolili nízké ET a kolo dře o misku / pružinu vozidla (zejména při volbě velmi širokých kol / pneu), tak je řešením například výškově stavitelný podvozek. Výškově stavitelné podvozky s takovou variantou počítají a jsou konstruované na základě velmi úzkých misek a pružin. Výškově stavitelný podvozek dovolí získat až 2 cm k dobru. Extrémní problém je nutné řešit individuálně.