Žhavící svíčky dosloužily, jak je vyměnit svépomocí bez zbytečně vysokých nákladů

                   

Zimní sezóna bývá těžká doba především pro majitele starších dieselových vozidel. Mezi mnoha možnými poruchami jsou poruchy žhavících svíček jednou z nejčastějších a obtížně odstranitelných. Aby toho nebylo málo, při odstraňování poškozených svíček je snadné přetrhnout cívku, což v praxi vede k nákladné demontáži hlavy. Musí však zlomená svíčka vždy znamenat zkázu pro naši peněženku?

Jak žhavící svíčky fungují?

Funkce žhavících svíček u vznětových motorů spočívá v ohřívání vzduchu v předkomoře nebo spalovací komoře, aby se směs mohla samovznítit. Tyto prvky fungují pouze při spuštění pohonné jednotky (u starších typů vznětových motorů) a také na krátkou dobu při jízdě se studeným motorem (v novějších řešeních). Vzhledem k vlastnostem jejich práce se žhavicí svíčky nejvíce používají v zimním období. Také pak dochází k nejběžnějšímu poškození. Není tedy divu, že se mnoho majitelů dieselových automobilů nyní rozhoduje, zda vyměnit opotřebované žhavicí svíčky.

Jak je vyměnit a co ponechat?

Zdánlivě jednoduchá operace odšroubování svíček může způsobit spoustu problémů, dokonce i zkušeným motoristům. Často se stává, že svíčky nelze odšroubovat, protože jsou zaseknuté. Jakýkoli pokus o přerušení odporu silou může mít za následek odtržení závitů při odšroubování. Horší je, že na to neexistuje žádné pravidlo a – pozor! – v mnoha případech je zcela nezávislé na činnosti mechaniky.

iZdroj fotografie: Wikimedia

Nejen to, že u některých modelů vozidel je riziko takové situace mnohem vyšší než u jiných. O jaký druh aut jde? To je mimo jiné případ ve vozech Mercedes (CDI), Toyota s jednotkami D4D a Opel (DTI a CDTI). V případě těchto modelů je rozbití žhavicích svíček způsobeno mimo jiné kvůli použití dlouhých a tenkých vláken cívky (M8 nebo M10).

Co znamená pro majitele vozidla rozbití svíčky? Nejprve je třeba rozebrat hlavu a poté odstranit zbytek svíčky. Náklady jsou v případě novějších dieselů dokonce přes 30 000 korun.

Naděje v podobě speciálních nástrojů

Naštěstí pro každého, kdo zažil nečekané „dobrodružství“ se žhavícími svíčkami, existuje na trhu řešení, které vám umožní odšroubovat svíčky pomocí speciálního nářadí, aniž byste museli sundávat hlavu. Nástroje jsou přizpůsobeny konkrétním motorům (různé tipy). Když nemusíme demontovat hlavu, může být oprava dokonce desetkrát levnější: náklady na vyjmutí jedné žhavicí svíčky jsou přibližně 2 000 až 6 000 korun. Tato metoda má další cennou výhodu: mechanik se sadou nástrojů je mobilní a může se snadno dostat k zákazníkovi. V praxi není nutné přepravovat rozbité auto odtahovým vozidlem, což výrazně snižuje náklady a zvyšuje standard takové služby.

Před montáží nových svíček

i Zdroj fotografie: Wikimedia

Po úspěšném odstranění poškozené svíčky je nutné vyčistit otvor pro hlavu vlákna svíčky. Poté vyfrézujte objímku svíčky v hlavě. Občas se vyskytnou také problémy s vlákny v hlavě: zaseknuté svíčky jsou často poškozeny. V takovém případě upravte vlákno klepnutím do hlavy. Pokud závit nevykazuje žádné známky poškození, měl by být před opětovnou montáží důkladně vyčištěn a závit zapalovací svíčky namazán speciálním mazivem. Pokud tak neučiníte, může dojít k jeho “upečení”. Samotná svíčka se utahuje momentovým klíčem s hodnotou doporučenou výrobcem (obvykle 10-25 Nm). Poslední fází je kontrola těsnosti utažení.

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články