Mohlo by se zdát, že s částkou do 30 000 korun na nákup vlastních čtyř kol nemůžete příliš počítat. Avšak i s tímto rozpočtem mezi četnými nabídkami najdete také ty, které budou po celá léta dobrou investicí. A nejde jen o malé hatchbacky. Podívejte se, na které modely se zaměřit.
Nové skutečnosti související s pandemií koronavirů změnily náš způsob fungování, snad nejen v následujících měsících, ale i na delší dobu. Mnoho lidí se ocitlo v nové situaci, najednou potřebují auto, aby se mohli pohybovat po městě nebo vyjet na rodinný či prázdninový výlet, a na tento účel neměli dříve zajištěný rozpočet.
Naštěstí analýza nabídek dostupných na sekundárním trhu a průzkum názorů vlastníků ukazuje, že i za dva nižší platy již můžete najít slušné modely, které nevyžadují žádné další investice. Tady jsou naše oblíbené.
Škoda Octavia I (1996 – 2010): evergreen českých domácností
První generace Octavie je notoricky známý automobil, který velmi dobře známe z našich ulic. Již před několika lety byl ceněn pro svou odolnou mechaniku a velké rozměry, které překračovaly standardy kompaktních vozů nižší střední třídy. Zpětně nyní seznam výhod zahrnuje dobrou antikorozní ochranu, výbornou znalost automobilu ve všech servisech a neomezený přístup k dílům (novým i použitým).
Z tohoto důvodu si tento model stále drží svou hodnotu, ale za zhruba 30 000 korun najdete auta s jednoduššími motory, někdy dokonce s perfektně zachovalou karoserií, která jsou k dispozici ke koupi. U motorů není třeba bláznit, protože modely s jednotkou 1,9 TDI jsou nejčastěji těmi s nejvyšším počtem najetých kilometrů a výkonnější benzínové motory způsobují při pozdějších opravách zbytečné komplikace. Motor 1.6i proto bude z hlediska financí nejlepší volbou, i když nespotřebovává nejméně paliva.
Můžete očekávat, že se pravidelně budou objevovat malé poruchy, ale celkově si uživatelé tohoto vozu považují. Podle průzkumu své investice nelituje úctyhodných 82% majitelů Octavie první generace koupené z druhé ruky.
Opel Astra G (1998 – 2009): moderní vzhled, konzervativní technika
S druhou generací modelu Opel Astra nebudete nijak zářit, ale stejně byste s ní měli být spokojeni. I přes roky stáří stále vypadá docela moderně a solidně postavená kabina slušně obstojí ve zkoušce času. Uživatelé tohoto modelu oceňují toto auto pro jeho vysokou odolnost. To je do značné míry způsobeno (stále) jednoduchou konstrukcí automobilu, takže mnoho oprav můžete provést i sami.
Nejlepe je hodnocený motor 1,7 CDTi 75 hp. Je to opravdu dobrý motor, který kombinuje uspokojivou ekonomiku s dobrou dynamikou. Pokud se však v něm pokazí něco vážnějšího, náklady na opravu mohou být vysoké. Proto stejně jako v případě Octavie I doporučujeme jednoduché benzínové motory s nízkým výkonem. Například 1,6 8V.
Peugeot 406 (1995-2004): francouzská meziproduktová třída pro střední vrstvy
Zástupce Peugeotu ve střední třídě z přelomu století již není oblíbeným automobilem na sekundárním trhu: v současné době se na nabídkových webech objevuje jen několik desítek kusů tohoto modelu. Je to škoda, protože je to nečekaně odolné a pohodlné vozidlo a zároveň se chlubí stále atraktivní vzhledem.
A co je nejdůležitější, nyní je velmi levné. V hodnotě 30 000 korun můžete snadno koupit kus v perfektním stavu. Ceny jsou tak nízké, že za předpokládanou částku můžete získat nejen kombi, ale také velmi atraktivní kupé navržené společností Pininfarina.
A jaká je životnost tohoto modelu? Není se čeho bát. Majitelé jsou spokojeni. Nevýhodou však je skutečnost, že odolné a úsporné motory podporovaly vysoký nájezd, takže nemůžete počítat s autem s počtem najetých kilometrů méně než 300 000.
Toyota Corolla VIII (E11) (1995-2002): designem neohromí, spolehlivostí ano
Další příklad automobilu, který všem nevytře zrak, ale nebude vyžadovat výrazný finanční příspěvek, a to jak při nákupu, tak při pozdějším provozu. Již v době debutu osmé generace Corolly před čtvrt stoletím se názory na její design rozcházely. Verze kombi byla obzvláště neatraktivní. Dnes si můžete stěžovat zejména na interiér vyrobený z nepříliš atraktivních materiálů (pro Toyota).
Z názorů uživatelů portálu AutoCentrum.pl však lze vyvodit, že při výběru tohoto modelu není nikdo zklamán. Řada Corolla E11 má po celou dobu velmi vysoké známky provozuschopnosti – a to jak z hlediska menších poruch, tak i velkých poruch. To se zase promítá do velmi snadného použití a mělo by se to promítnout do vyšší ceny. Ta je zde je však – vzhledem k stáří vozu – opravdu nízká. Pouze jednotlivé kusy dosáhnou hodnoty 30 000 korun. Zde vidíte vážnou nevýhodu tohoto modelu: na trhu jich existuje velmi malý počet, takže výběr na inzertních portálech je menší než v případě evropských bestsellerů.
Za cenu 30 000 korun je obtížné získat vytouženéé SUV, ale výběr méně módních dodávek není v této cenové kategorii tak malý. Mezi ně patří naše doporučení Kia Carnival. Jedná se o automobil, který vzbuzuje u uživatelů smíšené pocity.
Kia Carnival I (1998 – 2005): pro velkou rodinu za malé peníze
Prostorná minidodávka KIA má své nepopiratelné výhody: je snadno opravitelná (a poruch nebývá mnoho), obrovská (pojme šest osob včetně jejich zavazadel) a velmi pohodlná, díky čemuž je užitečná i pro rodinnou dovolenou. Zároveň je to relativně levné auto, protože do limitu 30 000 korun se vejde většina automobilů vyrobených do roku 2003.
Takové peníze pro tak velké auto jsou férovou nabídkou, takže můžete Carnivalu odpustit několik nedostatků: špatná dynamika, ne tak nízká spotřeba paliva nebo špatné brzdy. Velká rodina s omezeným rozpočtem přitom z této volby určitě může těžit.