Porsche našlo způsob, jak zachránit auta se spalovacími motory před elektrifikací

V důsledku zpřísňování emisních norem musely automobilky změnit své plány a přeorientovat výrobu na elektromobily. Proti se už kdysi postavil Volkswagen a nyní se přidává i Porsche.

i Zdroj fotografie: unsplash.com
                   

Spalovacím motorům pomalu, ale jistě, odzvonilo …nebo to tak alespoň vypadá. V Evropské unii jsou emisní normy nejpřísnější na světě a doslova likvidují automobilový průmysl, zatímco největší znečišťovalé v čele s USA, Čínou a Indií nedělají nic. Jako první významná automobilka se proti plánům EU ohradil už před lety Volkswagen a hodlal spalovací motory zachovat. S ambicióznějším plánem teď ale přichází Porsche, který ostatně patří do stejného koncernu.

Jaké jsou plány na záchranu „spalováků“

Krátce po vyhlášení emisních norem EURO VI bylo jasné, že spalovací motory v Evropě budou muset bojovat o přežití. Již zmíněný Volkswagen se rozhodl snížit emise svých vozidel pod nastavenou úroveň využitím podpůrných elektromotorů a setrvačníků na všech kolech, čímž by snížil spotřebu paliva o zhruba 50 %. Jednalo by se tak prakticky o hybridní pohon, to nejlepší ze spalovacího motoru by ale zůstalo.

iZdroj fotografie: unsplash.com

Tyto plány nejsou ještě zcela zatraceny, neboť Volkswagen i řada dalších výrobců pracuje na řešeních, co by pomohla zachovat alespoň benzinové hnací jednotky. Nějaké pokusy už vidět jsou, byť spousta z nich chtě nechtě využívá také malých elektromotorů. Kam až bude muset technika postoupit zatím není jasné – na otázku nicméně může odpovědět Porsche, aniž by bylo potřeba do aut montovat jakékoliv podpůrné systémy.

Porsche představilo syntetické palivo

Asi žádná automobilka se nehodlá vzdát. A kde nestačí technika, tam nastupuje zkoušení alternativních pohonů. Jenomže dobře známé LPG, CNG nebo biopaliva k tomu nestačí, neboť stále zanechávají uhlíkovou stopu. Řešení nakonec představilo Porsche ve spolupráci se Siemens Energy, kteří spolu budují největší závod na světě na výrobu syntetického paliva. To je ekologicky nezávadné a zanechává neutrální uhlíkovou bilanci.

V praxi to znamená, že spalováním vznikne přesně takové množství uhlíku, jaké bylo odstraněno z atmosféry při jeho výrobě. Může to znít podivně, ale právě ta bude zdrojem pro výrobu, neboť ho obsahuje 0,04 % v podobě oxidu uhličitého. V procesu bude nejdříve rozložena voda na vodík a kyslík, aby mohl započít proces elektrolýzy. Výsledný vodík pak reaguje s oxidem uhličitým z atmosférického vzduchu za současného vzniku syntetického methanolu.

iZdroj fotografie: unsplash.com

Tato látka je následně převedena na palivo podobné syntetickému benzínu. Zatím to ale vypadá, že půjde o poměrně drahou provozní kapalinu, neboť proces získávání vodíku elektrolýzou je nákladný. Zpočátku plánuje Porsche vyrábět v Chile, kde jsou dobré povětrnostní podmínky, a do roku 2022 chce vyprodukovat 130 000 litrů, zatímco během dalších dvou let znásobí výrobu na 55 milionů litrů syntetického benzínu ročně. Ambiciózní plány tím však nekončí, neboť do roku 2026 chce toto číslo zdesetinásobit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
117 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články