Časté život ohrožující chyby, které řidiči dělají při řízení v zimě a ani si to neuvědomují

Každý má svůj styl jízdy, což je v pořádku. Někdo jezdí opatrně, jiný dynamicky a pospíchá. Zejména v zimě by však nikdo neměl zapomínat na pravidla bezpečného provozu.

i Zdroj fotografie: Unsplash.com
                   

Mnoho řidičů bohužel zapomíná, že se změnou počasí se mění i vlastnosti vozovky, zejména pak přilnavost. To má přímý vliv na ovladatelnost vozu a brzdnou dráhu, a to zase na bezpečnost – vaši i ostatních. Každý řidič by měl jízdu přizpůsobit stavu vozovky a automobil zase aktuálnímu počasí (počínaje střídáním letních a zimních pneumatik). A těchto pět chyb patří k velmi častým, jichž se dopouští i více jak polovina řidičů.

Dodržování malých rozestupů

Někteří zkrátka zapomínají (nebo si to neuvědomují), že je potřeba udržovat správnou vzdálenost mezi auty. A v zimě to platí dvojnásob, protože se prodlužuje brzdná dráha – namísto odstupu „jedné kapoty“ jej zvyšte na dvě, Samozřejmě za předpokladu, že nejste ve městě, kde je vozovka bez ledu a brzdili byste tím dopravu.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Rozestupy jsou pro bezpečnost zásadní

Dynamické předjíždění

Pokud je silnice vyježděná a prakticky bez ledu, nemusí to být komplikace. V opačném případě byste však měli s předjížděním raději počkat. Řidiči na zasněžené vozovce často ztrácí kontrolu nad vozidlem, a to obvykle při zařazování se do původního pruhu. Nadcházejícímu smyku se pak těžko zabraňuje a může vážně zkomplikovat dopravu a ohrozit vás i ostatní.

iZdroj fotografie:

Mnoho řidičů bohužel zapomíná, že se změnou počasí se mění i vlastnosti vozovky, zejména pak přilnavost. To má přímý vliv na ovladatelnost vozu a brzdnou dráhu, a to zase na bezpečnost – vaši i ostatních. Každý řidič by měl jízdu přizpůsobit stavu vozovky a automobil zase aktuálnímu počasí (počínaje střídáním letních a zimních pneumatik). A těchto pět chyb patří k velmi častým, jichž se dopouští i více jak polovina řidičů.

Dodržování malých rozestupů

Někteří zkrátka zapomínají (nebo si to neuvědomují), že je potřeba udržovat správnou vzdálenost mezi auty. A v zimě to platí dvojnásob, protože se prodlužuje brzdná dráha – namísto odstupu „jedné kapoty“ jej zvyšte na dvě, Samozřejmě za předpokladu, že nejste ve městě, kde je vozovka bez ledu a brzdili byste tím dopravu.

Rozestupy jsou pro bezpečnost zásadní

Dynamické předjíždění

Pokud je silnice vyježděná a prakticky bez ledu, nemusí to být komplikace. V opačném případě byste však měli s předjížděním raději počkat. Řidiči na zasněžené vozovce často ztrácí kontrolu nad vozidlem, a to obvykle při zařazování se do původního pruhu. Nadcházejícímu smyku se pak těžko zabraňuje a může vážně zkomplikovat dopravu a ohrozit vás i ostatní.

Zasněžené auto na ulici

Příliš vysoká rychlost

Vysoká rychlost patří k častým příčinám nehod i v létě, a zima jim přeje ještě více. Někdy je přitom vozovka ve stavu, kdy je rychlá i maximální povolená rychlost, a řidič by měl raději zvolnit. Nebojte se, pokud některé úseky mimo obce projedete rychlostí třeba 60 km / h, je to mnohem lepší, než dostat smyk a omotat auto kolem stromu.

Snižování tlaku v pneumatikách

Jedná se o přežitek ze starých času, kdy to skutečně pomáhalo. Dnešní pneumatiky jsou v základu vyráběny tak, aby zvládly zimu, mráz i nižší přilnavost silnice. Při podhuštění se naopak zhoršuje trakce a kola mohou získat „houbovitý“ tvar, což povede k přesnému opaku. Zároveň se tím také zvýší spotřeba paliva a opotřebení pneumatik i zbytku vozidla.

Vysoká rychlost je jednou z nejčastějších chyb

Nedůvěra v elektronické asistenty

Moderní vozy jsou napěchované elektronikou a mnohdy disponují alespoň základními asistenty. S jejich pomocí se řidiči zobrazuje doporučená vzdálenost doporučeného odstupu, a stejně tak mohou pomoci zvládnout nestandardní situace během jízdy.

Zasněžené auto na ulici

Příliš vysoká rychlost

Vysoká rychlost patří k častým příčinám nehod i v létě, a zima jim přeje ještě více. Někdy je přitom vozovka ve stavu, kdy je rychlá i maximální povolená rychlost, a řidič by měl raději zvolnit. Nebojte se, pokud některé úseky mimo obce projedete rychlostí třeba 60 km / h, je to mnohem lepší, než dostat smyk a omotat auto kolem stromu.

Snižování tlaku v pneumatikách

Jedná se o přežitek ze starých času, kdy to skutečně pomáhalo. Dnešní pneumatiky jsou v základu vyráběny tak, aby zvládly zimu, mráz i nižší přilnavost silnice. Při podhuštění se naopak zhoršuje trakce a kola mohou získat „houbovitý“ tvar, což povede k přesnému opaku. Zároveň se tím také zvýší spotřeba paliva a opotřebení pneumatik i zbytku vozidla.

iZdroj fotografie: Unsplash
Vysoká rychlost je jednou z nejčastějších chyb

Nedůvěra v elektronické asistenty

Moderní vozy jsou napěchované elektronikou a mnohdy disponují alespoň základními asistenty. S jejich pomocí se řidiči zobrazuje doporučená vzdálenost doporučeného odstupu, a stejně tak mohou pomoci zvládnout nestandardní situace během jízdy.

Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články