Řidičské zlozvyky s ruční parkovací brzdou, kterými si ničíte auto a ani o tom nevíte

Ruční, nebo také parkovací brzda, je v autě prakticky nezbytná. Někteří si ji však zbytečně ničí a platí pak opravy, kterým lze snadno předejít.

i Zdroj fotografie: Freepik.com
                   

Jeden automechanik se podělil o příběhy, proč v jarním a zimním období přijímají násobně více oprav parkovacích brzd než jindy. I když je do aut od roku 2001 stále častěji instalována brzda elektronická, jezdí po silnici dost starších, případně levnějších modelů, do nichž se zkrátka nedostala. Její nástup je však stále rychlejší, protože vykazuje méně poruch a zvyšuje komfort řízení.

Největším nepřítelem ruční brzdy je voda

Tahání lanek mělo vždy svá úskalí. Jakmile do nich pronikne voda, snadno pak v „klidovém režimu“ zamrzne, což povede k poškození i možnému přehřátí brzdových destiček. Automechanik radí, že by řidiči sice měli ruční brzdu používat, ale v zimě být při jejím utahování opatrnější. Přes noc totiž snadno zamrzne a ráno může být problematické ji vůbec povolit, natož nepoškodit.

iZdroj fotografie: Freepik.com
Ruční parkovací brzda

Vhodné je parkovat na rovných místech, kde stačí k zajištění auta málo a není ani potřeba používat parkovací brzdu. Namísto ní stačí zařadit kvalt, který vůz na místě spolehlivě udrží – i starší vozy přitom mívají zámek řadící páky, takže jen tak nevypadne ze své polohy. Pro větší bezpečnost (což neplatí pouze v zimě) se nechává zpátečka, aby případní zloději moc nepochodili.

Mnohem méně problémů je naopak s elektronickou brzdou, která je sice na údržbu o něco náročnější, mechanici si s ní však vcelku snadno poradí. K jejímu fungování navíc přispívají různé senzory ve spolupráci s centrální jednotkou, díky níž je auto schopno přirozeně brzdit v potřebné síle, aniž by došlo k vytváření zbytečně velkého odporu.

iZdroj fotografie: Pixabay.com
Elektronická parkovací brzda

Ruční parkovací brzda rychle ustupuje

Z posledních průzkumů vyplývá, jak rychle roste obliba elektronické parkovací brzdy, na níž si řidiči i přes počáteční odpor zvykli. Například v roce 2018 s ní bylo vyráběno zhruba 37 % automobilů, zatímco o dva roky později už to byl téměř dvojnásobek. Například Mercedes, Jaguar nebo Lexus už ani modely s pákou nenabízí; drží se jich naopak levná Dacia a Suzuki.

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články