Nová generace motorů Toyoty s inovativní převodovkou bude nejúčinnější na světě

Japonská automobilka Toyota představila novou generaci motorů s inovativní CVT převodovkou a o poznání vyšším výkonem oproti současným modelům.

i Zdroj fotografie: Toyota
                   

Ačkoliv spalovacím motorům zvoní hrana, přišla Toyota s ambiciózním plánem, jak z nich dostat ještě větší výkon. A to při zachování nízké spotřeby. Nové verze benzinových a hybridních agregátů budou využívat CVT převodovku a platformu TNGA. Cílem je poskytnout ještě výkonnější motory při zachování nízkého objemu, aby nedocházelo k přílišné produkci škodlivých látek, co jsou později vypouštěny do ovzduší.

iZdroj fotografie: Toyota

Toyota zatím ukázala pouze dva nové motory

Ačkoliv automobilka oznámila celou řadu nových motorů, informace zatím vypustila pouze o dvou. Jeden z nich má být 2litrový benzinový agregát, zatímco druhý hybridní a s technologií Dynamic Force. Podle výrobce bude v obou případech zajištěn vyšší točivý moment a dokonce i nejvyšší účinnost, a to vše při splnění přísných emisních norem.

Evidentně je tedy možné vyvinout ještě výkonnější a životnímu prostředí šetrnější agregáty než doposud. Zmíněná benzinová hybridní verze je upgradovanou verzí jednotky z novější generace auta Toyota Prius, oproti němuž dosahuje maximálního výkonu při mnohem nižších otáčkách a zároveň si bere více energie z baterie.

Motory dostanou nově vyvinutou převodovku

Inovace nepřichází pouze v samotné konstrukci motorů, Toyota rozebrala problematiku trochu hlouběji a představila CVT převodovku. Ta je dle prvních testů o 6 % účinnější než dosud užívané, neboť má nižší mechanické ztráty. Její jedinečnost tkví ve speciálním mechanismu, co při nízkých převodech zrychlí pomalou odezvu a dojde tak ke snadnějšímu rozpojení / spojení ozubených kol.

Vozidla Toyota s převodovkou CVT tak získají asi o 20 % lepší akceleraci, což je zásadní nárůst. Výrobce zároveň představil novou šestistupňovou manuální převodovku, která je menší, o 7 kilogramů lehčí a celkově efektivnější. Implantovat ji plánuje prakticky do všech automobilů s výše zmíněnými motory.

iZdroj fotografie: Toyota

Na závěr pak Toyota představí nový pohon všech kol s názvem Dynamic Torque Vectoring, který bude aplikován u modelů s benzinovými motory. A elektrický pohon všech kol se zase využije u hybridů, čímž se o 30 % zvýší točivý moment.

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články