Dopravní komunikace může v současné době pokrývat tzv. „černý led“. Jízda po něm může být velmi nebezpečná.
Námraza, sněhová pokrývka nebo přímo led mohou ohrožovat řidiče na českých silnicích během zimních měsíců. Málokdo však ví přesné informace o tomto zvláštním přírodním jevu, kterému se přezdívá „černý led“. Oproti běžně se vyskytující zamrzlé vodě jej pro jeho barvu nemusíte na cestách okamžitě spatřit.
Co je černý led a jak vzniká
Ve spoustě případů jej mohou nedopatřením vytvořit i samotné projíždějící automobily, jejichž řidiči o tom ani netuší. Doopravdy takový led nemá černou barvu, ale je čirý a průzračný, takže skrz něj vidíte na vozovku, která bývá ve většině případů velmi tmavá. Nejde tedy o to, že byste jezdili po další vrstvě něčeho černého, ale po velmi tenkém ledu.
Běžně můžeme tento jev spatřit po ledových deštích, které u nás například minulý týden zasáhly velké území České republiky. Dalším případem, kdy se tato tenká pokrývka často tvoří jsou dny, během nichž část sněhu na cestě roztaje a později opět zamrzne. Mohou jej pomoci vytvořit i samotná auta tím, že pokrývku na silnici rozjezdí a ten večer znovu ztuhne.
Jak se s autem chovat na ledu
Jednou z možností je prevence, kdy byste měli jezdit pomaleji a opatrněji, pokud počítáte s možností kluzké vozovky. Občasným šlápnutím na brzdový pedál můžete také zjistit, jestli silnice opravdu klouže, zkoušejte to však jen na rovných a přehledných úsecích. Když už vám kole ujedou, rozhodně nebrzděte! Spíše plynule otočte kola na opačnou stranu, než kam kloužete, a až se zadní kola „chytnou“, zlehka přidejte plyn.
Černý led můžete vidět i předpokládat
Nejen že je možné jeho přítomnost za určitých okolností předpokládat, lze jej i spatřit. Poznáte to nejčastěji tak, že se vozovka leskne více, než normálně nebo více, než by za daných okolností měla (například když je pod mrakem). Prokluzování kol už je posledním signálem, který byste měli dostat, jeďte proto pomalu, opatrně a nedělejte žádné prudké pohyby volantem.