Nejspíše jste si již dříve stihli všimnout, že traktory obdělávající pole mají zadní kola nápadně větší než ta přední. Má to dobrý důvod a vysvětlení je jednoduché.
Pravděpodobně všechny osobní automobily, autobusy, kamiony a dodávky, které jste na silnici potkali nebo kdy vůbec viděli, měly všechna 4 kola stejně velká. A aby ne, neexistuje žádný důvod, proč by měl vůz mít větší pneumatiky na jedné z náprav (jasně, pokud nejde o „speciály“). Ovšem takový traktor má zadní pár kol téměř vždy několikrát větší než ten přední.
Co se za velikostí kol skrývá
Důvodů existuje více, přičemž tím nejvýznamnějším bude pravděpodobně potřeba popojíždět pomalu a kontrolovaně, a rovněž možnost volby výrazně vystouplého vzorku pneumatik, díky němuž zvládne traktor i obtížný terén. Logicky je to právě vnější strana kol, co zajišťuje, že se může stroj pořádně „zakousnout“ do podkladu a neujede ani na rozbláceném poli.
Větší průměr poté zajišťuje pomalejší a plynulejší chod, což tyto pracovní stroje potřebují k obdělávání půdy apod. Kolům tak trvá déle, než se jednou protočí, takže fakticky jede traktor při vyšších otáčkách motoru pomaleji než osobní automobil. Řidič má tak nad svým strojem lepší kontrolu a může jet přesně tak, jak potřebuje.
Proč jsou ale přední kola tak malá?
Po zmínění důvodů, pro je dobré mít u traktoru přední kola větší, zůstává otazník ještě nad předními – proč je nezvětšit také? Ve skutečnosti je to právě naopak, jelikož by to mělo více nepříznivých následků než pozitivních. Přední náprava totiž není zpravidla poháněna, a neexistuje tedy důvod, proč ji zvětšovat. A dokud jsou kola menší, jsou zároveň lehčí a snáze se s nimi otáčí.
I motor traktoru funguje jinak
Hnací jednotka traktoru je konstruována naprosto odlišně od těch umisťovaných do osobních automobilů. Tyto zemědělské stroje pracují při nižších otáčkách než osobní automobily, při nichž mají také menší rozptyl. Oproti nějakým pěti nebo šesti převodovým stupňům jich mají mnohem více, což může znamenat možnost dokonalé kontroly traktoru a jeho rychlosti.