Všemožné senzory a elektronická podpora při řízení mohou být pro spoustu lidí výhodou. Nově vyrobené vozy na území EU už budou muset mít některé z nich povinně.
Někteří řidiči si nedokáží představit řízení bez parkovacích senzorů, jiní bez kontroly bdělosti nebo přejíždění do protisměru. Pokud se však řadíte mezi ty účastníky silničního provozu, kteří si s těmito technologiemi nerozumí, pravděpodobně si nekoupíte nové auto. Všechny nové modely, co budou sestaveny na území EU, budou muset mít povinně alespoň automatické brždění. Starým dobám už zkrátka odzvonilo.
Minimálně vynucené zastavení
Opatření vychází z ženevské mezinárodní dohody uzavřené v roce 2019, kdy OSN předložilo návrh o povinné instalaci automatických brzdových systémů do všech osobních automobilů. Řeč byla také o dalších senzorech a způsobech automatizace provozu, jako například přejíždění mezi pruhy. Ty prozatím nebyly schváleny jako „standard“, bude se o nich však v budoucnu dále diskutovat.
Mezi státy, které dohodu podepsaly, patří všechny země Evropské unie, a mimo ni například vzdálené Japonsko. Celkem se prozatím k tomuto kroku zavázalo 40 států napříč světem, a to včetně naší země – takže kdo bude kupovat nové auto třeba v ČR, senzorům a systému automatického brždění už se nevyhne.
Jak systém brždění funguje
Automobily, do nichž by byl takový systém nainstalován, by měly ve výbavě senzory, které budou kontrolovat vzdálenost objektu od vašeho vozidla, ať se se jedná o další auto, motorku nebo chodce. To provádí pomocí vysílání signálu, co se odrazí od pevné překážky a vrátí se zpět k vám, a na základě získaných informací určí vzdálenost.
Pokud brzdový systém vyhodnotí, že se objekt nachází příliš blízko a vaše rychlost je natolik vysoká, že byste nestihli včas zastavit, zabrzdí auto samo. Cílem je předejít lidským chybám jako je zaváhání a reakční doba. Na počítač se ovšem nemůžete spoléhat vždy, v některých vozidlech totiž funguje maximálně do rychlosti 60 km/h.