Proč auta s elektrickou parkovací brzdou jednou měsíčně sama brzdí

Nástup moderních technologií je zjevný, a platí to i pro elektrickou parkovací brzdu. Málokdo ovšem ví, že auto, co ji má ve výbavě, začne jednou měsíčně brzdit uprostřed jízdy.

i Zdroj fotografie: Unsplash.com
                   

Klasická ruční brzda je stále častěji vytlačována a zůstává pouze u levných vozidel, zatímco elektrická je instalována do zhruba 68 % nových aut. A není divu, přináší řadu výhod, na něž si zvykla i spousta řidičů. Jenže její mechanismus je zase o něco složitější a vyžaduje tak určitou údržbu. K takovým automatickým procesům patří i samovolné brzdění, které probíhá asi jednou měsíčně, nebo po ujetí určitých kilometrů.

Z jakého důvodu auto s brzdí

Na problematiku se zaměřila společnost Hella, která se dlouhodobě zabývá technologiemi a mechatronickými prvky zejména v automobilech. Mnoho majitelů přitom nemá tušení, že by automatická brzda mohla snižovat rychlost vozidla v průběhu jízdy, a to klidně o několik procent. Důvod je přitom vcelku logický, a i když dochází k mírně většímu opotřebovávání některých mechanických částí, ve výsledku je to vlastně lepší.

iZdroj fotografie: Unsplash.com

Na vině je všudypřítomná koroze, na níž sice nové automobily moc často netrpí, nicméně komponenty jako jsou třeba brzdové destičky a kotouče mohou být stále zasaženy. V důsledku je pak snížena jejich efektivita, reakce na sešlápnutí pedálu, i brzdná dráha. Koroze se přitom nemusí objevit na obou kolech najednou, což by způsobilo, že bude kupříkladu levé brzdit správně, zatímco druhé o 10 % hůře.

iZdroj fotografie: Unsplash

Aby se předešlo nerovnoměrným reakcím, dochází právě k aktivaci elektrické parkovací brzdy, a to obvykle na všech čtyřech kolech. V důsledku dojde k „obroušení“ koroze a dalších nečistot z kontaktních ploch, čímž budou zajištěny stejné reakce u všech kol. Jedná se de facto o rutinu, jakou vůz provádí zhruba jednou měsíčně, nebo po nájezdu 1 000 kilometrů.

iZdroj fotografie: Unsplash.com

Nemusíte se však bát, že by vám auto začalo uprostřed jízdy vypovídat službu, nebo ztratilo polovinu rychlosti. Proces je nastavený tak, aby motoristovi nijak zásadně nekomplikoval řízení. Dojde tak k aktivaci na max. 20 %, a to po omezenou dobu. Opotřebení samotných destiček je přitom dle odborníků z Hella zcela minimální – po zhruba 300 „protokolech“ dojde ke snížení tloušťky o nejvýše 0,5 mm, takže je pravděpodobně dříve vyměníte z jiných důvodů.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články