Skandální odhalení tisíců poškozených ojetin, které prodejci nabízí jako plně funkční a bez závady

Ojetý vůz je mnohdy jediným řešením, jak si vůbec auto koupit. Jenže řada obchodníků užívá nekalých praktik a vydává i bouraná auta za nepoškozená.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Zářným příkladem jsou nejenom stočené tachometry, ale také opravy, které mají kamuflovat třeba prohnutý sloupek po bouračce, nebo uhnilé plechy zaplácnuté pastou. A neděje se to pouze u nás, stejně jsou na tom ve Velké Británii, Německu, Itálii a dalších zemích. Při koupi vozidla přitom obecně nerozhoduje pouze cena, ale z velké části také jeho historie a pravidelné servisování.

Nové auto se nehodí do každé situace

V případě nového vozu má majitel 2letou záruku přímo od výrobce (někteří dávají i prodlouženou) a může si být jistý historií. Cenovka se na druhou stranu pohybuje u levnějších vozů kolem 300 000 Kč (třeba Škoda Fabia ve verzi Ambition s motorem 1,0 MPI a výkonem 44 kW), zatímco u výkonnějších a vybavenějších modelů to bývá alespoň půl milionu korun. A to už nejsou peníze, které může zaplatit každý.

iZdroj fotografie: Unsplash.com

Ne vždy má přitom pořízení nového auta smysl, např. do terénu nebo dojíždění do práce klidně stačí ojetina za pár desítek tisíc. Jenže největší nevýhodou je v takovém případě pro kupujícího právě nejistota historie. Jak chybí servisní knížka, je to špatné, a pochyby vyvolávají i podezřele nízké nájezdy. Cena však bývá i násobně nižší, takže mnoho řidičů přeci jenom vsadí na ojetý kus.

Prodejci někdy opraví i úplný šrot

Ze zjištění britského průzkumu vyplývá, že zejména velké autobazary jsou schopné poskládat z několika ojetin jednu funkční, a tu pak drze vydávat za bezvadnou. Jenže neznalý člověk to nemusí poznat vůbec, a v některých případech je práce natolik precizní, že mají problém i automechanici. Společnost Vheck navíc uvádí, že prodejci nabízí i auta, co měla být původně zlikvidována, a na silnici už prakticky nesměla vyjet.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Stočený tachometr vozidla

Řada prodejců se přitom nebojí manipulovat nejenom s náhradními díly, ale ani se softwarem. Snáze pak zakamuflují, že k sobě jednotlivé díly nesedí. O praktikách velkých prodejců byla nicméně natočena i spousta videí, z nichž jedno vkládáme. Ne vždy se přitom jedná o podvrhy se samotným stavem autem, známé jsou i případy „výhodného“ financování.

V reklamaci můžete žádat slevu z ceny

Pokud koupíte ojetý vůz, tak prodávající nenese odpovědnost za vady a nedostatky, které vznikly běžným užíváním vozidla (třeba zanesené filtry). Ovšem v případě, kdy objevíte třeba sváry na místech, kde by být neměly, můžete automobil u prodejce reklamovat a žádat slevu z ceny. Občanský zákoník totiž neumožňuje žádat výměnu za novou věc v případě, kdy jste zakoupili použitou.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Podvod s ojetými auty

Česká obchodní inspekce uvádí v sekci „Odpovědnost za jakost při převzetí“ v Ustanovení § 2165:

  • „(1) Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.
  • (2) Je-li na prodávané věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze věc použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost.“

…a zároveň je nutné brát v potaz Ust. § 2167: „Ustanovení § 2165 se nepoužije

  • a) u věci prodávané za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána,
  • b) na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním,
  • c) u použité věci na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím, nebo
  • d) vyplývá-li to z povahy věci.“
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články