Parkování s koly otočenými do strany může být nebezpečné. Osudovou chybu dělá většina řidičů

Co řidič, to jiný názor. A stejně je tomu také v případě parkování, kdy někteří odstaví své auto a srovnají jeho kola do roviny, zatímco jiní je nechávají vytočená do strany.

i Zdroj fotografie: Unsplash.com
                   

Hned na úvod je nutné uvést, že poloha kol u odstaveného vozidla závisí vždy na konkrétní situaci. Třeba při parkování v kopci je naopak doporučeno, aby bylo přední kolo „zaraženo“ například do obrubníku, který bude sloužit jako pojistka, že se auto nerozjede ani v případě selhání brzd. Na systém navíc není vyvíjen takový tlak, tak zároveň nedochází k tak razantnímu opotřebení brzd.

Kdy je vhodné srovnat kola do roviny

Jedním z případů je třeba parkování na veřejném parkovišti, kde nebývá mnoho místa, a zajetí do „lajny“ může zkomplikovat i maličkost – třeba právě kola vytočená do strany, neboť přesahují hranice karoserie. Jde tak minimálně o bezohlednost vůči ostatním. A jisté dopady může mít z technického hlediska také odstavení auta na nerovné vozovce, případně na měkké zemině.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Kdy je vhodné srovnat kola do roviny

Tam by mohlo dojít k podmáčení a vůz by tak pořádně nedoléhal k zemi všemi koly, v důsledku čehož je riziko, že bude narušena geometrie náprav, eventuálně také odpružení. Dopady se zřejmě neprojeví při prvním špatném zaparkování, ale spíše při dlouhodobě špatném parkování, a to nejde pouze o směr natočení kol.

Otočení kol při parkování závisí na posilovači řízení

Ačkoliv se názory různí a v podstatě jsou všechny z části pravdivé, existují jisté rozdíly z hlediska typu posilovače řízení. U vozů s hydraulickým dochází postupně k navyšování zátěže (a snižování tlaku v systému), což může vést k rychlejšímu opotřebení čerpadla a CV kloubů, u nichž jsou více namáhána pouzdra, ale také manžety. Ty bývají v jedné části více napnuté, takže mohou dříve prasknout, a navíc pak ztratí své ochranné vlastnosti.

iZdroj fotografie: Unsplash.com
Otočení kol při parkování závisí na posilovači řízení

V případě vozidel s elektrickým posilovačem řízení by měla být kola při parkování natočena vždy rovně, neboť systém funguje díky elektromotoru, nikoliv čerpadlu. Samotné CV klouby jsou tak neustále zatěžovány a měly by „tlaku“ odolávat v nejlepší možné poloze, jakou je právě srovnání kol do rovné polohy. Ani v tomto případě však není zakázané, otočit v kopci kola proti chodníku.

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články