Většina lidí otevírá dveře jednou rukou, a to právě tou, která je k nim blíže. V Holandsku to však dělají přesně naopak, aby tím zvýšili bezpečnost provozu.
V této západoevropské zemi využívá řada lidí k dopravě obyčejné kolo, čímž je pověstný třeba hlavní město Amsterdam. A stejně jako u nás, tak i v Nizozemsku dochází každoročně k vysokému počtu nehod s cyklisty. Není to ani tak o tom, že by jezdili po chodníku nebo mimo vyznačené trasy, za spoustu z kolizí ani pořádně nemohou. Na vině bývají často nárazy od dveří, které někdo nečekaně otevře.
Srážka s „dveřmi“ je nejčastějším důvodem
Zatímco v České republice dochází často ke sražení špatně viditelného cyklisty, v Nizozemsku je důvod úplně jiný. A je až s podivem, jak zodpovědně k němu řidiči automobilů přistupují. Než aby pospíchali a v rychlosti otevřeli dveře rukou, co jim je blíže, nejdříve je opatrně přiotevřou a zkontrolují, zda-li nejede cyklista, eventuálně motorkář nebo jiné vozidlo.
Stejně by to ostatně mělo probíhat také u nás, vystoupit z auta do vozovky je nebezpečné pro vás i okolí, a dokonce chvilková nepozornost stačí, aby se něco stalo. Použití opačné ruky (u řidiče pravé, u spolujezdce levé) tak zásadně zvyšuje bezpečnost. A nejde jenom o zdraví cyklistů, ale také o řidičovo a dalších lidí. Pokud by jezdec srazil například důchodce, mohl by mu způsobit vážnější zranění než sobě.
Každoročně takto dochází v Holandsku ke 150 000 dopravních nehod, kdy se někdo srazí s dveřmi automobilu. Většinou je přitom na vině právě řidič, který si nezkontroloval okolí a začal neohroženě vystupovat. Takový cyklista však nemá příliš času reagovat, i on má určitou brzdnou dráhu, k níž je nutní přičíst reakční dobu. Když je pozdě, do dveří narazí, ublíží sobě, možná i řidiči, a poškodí majetek obou.
V tom lepším případě však stihne cyklista odvrátit větší neštěstí a „pouze“ přeletí přes řídítka, nebo eventuálně po malé srážce spadne z kola do strany. Všichni účastníci provozu by k sobě měli být ohleduplní, i když je to s cyklisty někdy těžké (pomalá jízda prostředkem pruhu, neukazování změny směru jízdy apod.). I malá prevence však může zachraňovat životy.