Každé vozidlo musí být opatřeno bezpečnostními pásy a veškeré osazenstvo auta je musí používat. Přesto se někteří domnívají, že jsou spíše na škodu.
Už samotný název napovídá, že se jedná o bezpečnostní prvek. V praxi bylo navíc mnohokrát prokázáno, že jeho (ne)využití znamená rozdíl mezi vážným zraněním / přežitím a vyváznutím bez újmy. Proč ale se ale někteří domnívají, že by tomu mohlo být naopak? Nebo že nižší rychlost znamená, že nemusí být pás používán? Z průzkumu vychází, jaké jsou nejčastější domněnky řidičů.
V ČR používá pouze bezpečnostní pás 50 – 90 % řidičů
Ačkoliv je dnes situace mnohem lepší než dříve, stále na silnicích mimo obce nejméně každý 10. řidič bezpečnostní pás nepoužívá, zatímco v obci je situace ještě o trochu horší. A vůbec nejčastěji „zapomínají“ na zapnutí spolujezdci, ať už po pravici řidiče, nebo na zadních sedačkách. Dle statistik policie vychází, že bezpečnostní pás používá pouze 50 – 60 % z nich, což je tragicky málo. Zranění na zadních sedačkách mohou být přitom stejně vážná jako na těch předních.
Nejčastější výmluvy pro nepoužívání pásu
Někteří motoristé si buď svého života neváží, nebo jim nedochází, jakým následkům mohou čelit. Několik řidičů se vyjádřilo, proč bezpečnostní pásy nepoužívají, ačkoliv jim to nařizuje zákon.
Pásy na zadním sedadle nejsou nutné
V případě, že by došlo k čelní srážce, byl by cestující mrštěn dopředu a hrozilo by mu vážné poranění hlavy a páteře, a zároveň by mohl zranit spolujezdce na přední sedačce.
Má-li auto airbagy, není pás třeba
I když airbagy značně zvyšují šance na přežití a snižují vážnost zranění, nejsou všemocné. Tělo vymrštěné silou nárazu navíc neudrží na jednom místě.
Při nízké rychlosti nejsou pásy žádoucí
K vážnému zranění, či dokonce smrti, může dojít i v rychlosti kolem 50 km/h. Při čelní srážce působí lidské tělo na bezpečnostní pás silou násobně vyšší, než je jeho hmotnost, takže v žádném případě nepostačí, pokud se zapřete rukama o volant.
V případě nehody by mohl pás způsobit zranění
Jakmile dojde ke srážce a zaseknutí bezpečnostního pásu v důsledku „trhnutí“ tělem, může skutečně dojít k jeho poranění. Nejčastěji se jedná o spálení až odření, případně také o naražená žebra. Ve srovnání se zlomeninami nebo smrtí je to ovšem nic.
Na krátké vzdálenosti nejsou pásy třeba
Celkem často se s nedodržováním setkáte na vesnicích, kam policejní hlídka zajede málokdy. Některé řidiče to tak snadno svádí a pás nezapnou, když jedou třeba do dva kilometry vzdáleného obchodu. Jenže podle statistik dochází ke zhruba 2/3 nehod ve vzdálenosti do 15 km od domova …a ke srážce stačí i velmi krátký úsek a nepozornost.
Zkušení řidiči pásy nepotřebují
I když brázdíte silnice přes 20 let jako profesionál, žádná výjimka se na vás nevztahuje. Třebaže dokážete předejít mnohým nehodám v situacích, jaké by čerstvý řidič nezvládl – ale slušné řidiče obvykle ohrožují ostatní, kteří je zkrátka „smetou“, ať jsou zkušení sebevíc.