Jednou za čas je nutné zkontrolovat všechny provozní kapaliny, k nimž patří i motorový olej. Někteří řidiči se však dopouští chyb, kvůli nimiž mají nepřesné výsledky.
Názory mezi motoristy jsou různé, i když jde o zdánlivě jednoduchý (a jasný) úkon, bez něhož zkrátka nelze vozidlo provozovat. Jenže ne každý se musí kontrolou oleje a dalších věcí zabývat. Třeba podnikatelé, co mají vůz na operativní leasing, někdy technickou stránku vozu prostě neřeší, a stejně tak technicky méně statní řidiči, co si raději zajedou do servisu, nebo poprosí o radu souseda. V praxi přitom dochází při kontrole oleje ke č zásadním chybám.
Špatné, respektive nerovné místo
K vůbec největším chybám patří právě zastavení vozidla na nevhodném místě, jako je třeba kopec, případně stání jednou stranou vozu na chodníku. Hladina motorového oleje pak není ve správné úrovni a měření tedy nebude 100%. Vždy proto zvolte rovinu (opravdu minimální náklon tak nevadí), a teprve poté množství maziva zkontrolujte.
Kontrola ihned po zastavení (vypnutí motoru)
Jelikož mazivo nezůstává při běžícím motoru „pohromadě“, není rozumné jeho hladinu kontrolovat ihned po zastavení. Nejdříve je nutné počkat zhruba 15 minut (ale klidně i půl hodiny), než olej steče ze stěn dolů. Následně je možné pomocí rysky zjistit, kolik oleje skutečně zbývá – po stěnách hnací jednotky ho přitom může být tolik, že to na rysce udělá rozdíl několika milimetrů.
Řidič neotřel měřící rysku od oleje
Když jezdíte, olej po zahřátí „stříká“ do všech stran, takže je i víčko v neustálém kontaktu s mazivem. Při kontrole tedy nestačí pouze vytáhnout měřící rysku a řídit se tím, že je celá obalena olejem – nejdříve ji otřete, a teprve poté znovu ponořte. Následně bude možné posoudit, kam až hladina sahá, a je-li maziva (ne)dostatek.
Nesprávný odhad množství oleje v motoru
Ačkoliv někdo dolévá mazivo až k horní rysce, případně ji dokonce trochu přelévá, aby nemusel proces opakovat příliš brzy, není to dobře. Hladina motorového oleje by se měla nacházet někde mezi dolní a horní ryskou, a nikdy by neměla být pod ani nad. Agregátu tím pak škodíte a může dojít buď ke zvýšení spotřeby paliva, nebo ke zbytečnému mechanickému opotřebení.