Co se stane s cestujícími v kabrioletu, když se převrátí?

Pokus ukázal, jak dopadnout cestující v kabrioletu, když se otočí na střechu. Odborníci provedli sérii pokusů, aby zjistili, co přesně se s cestujícími při nehodě stane.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dříve bývaly kabriolety celkem oblíbené, a to zejména v teplých dnech, kdy poskytovaly přirozenou klimatizaci. Jenže na bezpečnost se tenkrát moc nehrálo. Třeba čelní kolizi sice mohl řidič přežít celkem bez úhony, pokud se však auto otočilo, jeho šance se rapidně snížily. Ale co přesně se cestujícím stane? Přijdou o hlavu při prvním otočení, nebo mají naději, že vyváznou bez újmy?

Ochrana je výrazně nižší i u nových modelů

Ať se podíváme na starší verze z 50. let, nebo na dnešní modely kabrioletů, z hlediska bezpečnosti se tolik nezměnily. Ano, ty nové jsou odolnější pro čelní i boční srážky, a stejně tak při kolizi zezadu. Ale jakmile jde auto „na střechu“, zůstává ochrana stejně bídná. V některých případech bývá pro tyto účely instalován vysoce odolný rým čelního skla, který by mohl udržet celou váhu auta.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Ochrana hlavy je v tomto případě nulová.

Jenže to nemusí vždy fungovat, zejména při velkých nárazech. Řada kabrioletů je navíc i dnes vyráběna s důrazem na design, takže mívají oblouky výhradně k držení předního skla, a při nehodě dojde snadno k jejich poškození. Jedná se přitom o luxusní vozy za miliony korun. Druhou verzí jsou kabriolety se stahovací nebo odnímatelnou střechou, která bývá v případě přetočení auta na bok stejně chatrná.

Video, jak dopadnou cestující v kabrioletu

Co přesně se při převrácení kabrioletu stane ukazuje video, v němž je vidět legendární Mazda MX-5 Miata, kde (v závislosti na vaší výšce) čelní sklo dokonce pod úrovní hlavy. Na auto však mohou být připevněny speciální oblouky přímo za sedadla, které při „kotrmelcích“ cestující ochrání, aby nebrousili hlavou o vozovku.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Hlavu ochrání alespoň malé oblouky za opěrkami hlavy.

Organizátoři pokusu vybrali pro testování dvě sady, jednu za asi 1 500 Kč, a druhou za více jak 13 000 Kč. Někdo už možná tuší, že ona levnější verze příliš efektivní nebyla a při nárazu ze dokonce ohnula dopředu, což by mohlo způsobit další zranění – na druhou stranu však zůstala na svém místě.

Dražší ochranný oblouk už svou funkci splnil a ochránil by hlavu řidiče, aniž by došlo k posunutí nebo ohnutí. Rám čelního skla by to sice odnesl, na něm však bezpečnost při převrácení na střechu až tak nezávisí. Kdo se prohání v kabrioletu, neměl by na bezpečnost zapomínat, a i za cenu „horšího designu“ si nechat nainstalovat ochranné oblouky.

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články