V původním stavu byl objeven vzácný pickup Moskvič, který vypadá po nájezdu 100 000 km stále jako nový. Všechny díly má přitom původní.
Moskvič-2141, v Německu známý jako Lada Aleko, byl osobní automobil, který měla na svědomí automobilka Moskvič. Je to model, který byl na svou dobu velmi moderní. Motor v tomto voze byl umístěný podélně, protože napříč by se nevešel, a poháněl pouze přední kola. Vůz byl představen poprvé v roce 1986 a od roku 1990 expandoval na zahraniční trh. V roce 1997 byl přejmenován na Svjatogor a před téměř 20 lety byla ukončena jeho výroba. Objevil se dokonce prototyp závodní verze.
První Moskviče byly licenční Fordy
Podobnost se západními modely aut byly zřejmé. Rusko bylo ještě na začátku 20. století zemědělskou zemí, bez zkušeností i znalostí investic. Modely Moskviče 408 a 412 se podle automechaniků nechaly inspirovat u BMW. Postupem času ale v Rusku vyrostla generace techniků, kteří měli zkušenosti a mohli začít pracovat na vlastních projektech vozů. Konstruktér Igor Zajcev dostal možnost připravit nový typ vozu. V Moskviči se již vyráběl model 412, ale Zajcev chtěl, aby značka pokračovala a vymyslel několik prototypů.
Svou myšlenku chtěl předvést před úředníky, kteří rozhodovali o penězích na vývoj vozidel. Se zlou se potázal a nad prototypem Moskviče mávl rukou tehdejší ministr automobilového průmyslu Viktor Poljakov. Ten nechal nakonec přivézt Simku 1370 z Francie, podle které museli konstruktéři auto postavit. Přitom to byla skvělá příležitost, jak zvýšit laťku a rozvinout síly nejen v automobilovém průmyslu. Zajcev tak musel přesvědčoval zbytek týmu, aby jednal podle vedení.
Dnes ho na silnici potkáte výjimečně
Ten, kdo vlastnil Moskviče, byl na tom lépe než majitel Škodovky. Pokud někomu dodnes stojí v garáži, určitě se s ním vydává pouze na víkendové projížďky, ale už to není auto na každodenní ježdění. Majitelé si tohoto veterána hýčkají, vyměňují a zlepšují motory i interiér vozidla. Některé kousky tak mohou vypadat, jako by vyjely přímo z výroby. Jeho spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů na 100 kilometrů, dokáže jet rychlostí až 140 km/h.
Model 2141 byl posledním novým modelem, než automobilka ukončila výrobu. Svjatogor byly modely, které vypadaly moderně a používaly díly ze zahraničí. Sedan se nabízel v několika stupních výbavy. Vyrobily se i prototypy kombíku a elektromobilu, ale nikdy nedošlo k sériové výrobě. Továrna skončila s výrobou v roce 2002, z části byla zdemolovaná. Dnes se tam vyrábí modely aut značky Renault a Dacie.