Vzácný 25 let starý pickup Moskvič najel přes 100 000 km a vypadá jako nový

V původním stavu byl objeven vzácný pickup Moskvič, který vypadá po nájezdu 100 000 km stále jako nový. Všechny díly má přitom původní.

i Zdroj fotografie: Unsplash
                   

Moskvič-2141, v Německu známý jako Lada Aleko, byl osobní automobil, který měla na svědomí automobilka Moskvič. Je to model, který byl na svou dobu velmi moderní. Motor v tomto voze byl umístěný podélně, protože napříč by se nevešel, a poháněl pouze přední kola. Vůz byl představen poprvé v roce 1986 a od roku 1990 expandoval na zahraniční trh. V roce 1997 byl přejmenován na Svjatogor a před téměř 20 lety byla ukončena jeho výroba. Objevil se dokonce prototyp závodní verze.

i

První Moskviče byly licenční Fordy

Podobnost se západními modely aut byly zřejmé. Rusko bylo ještě na začátku 20. století zemědělskou zemí, bez zkušeností i znalostí investic. Modely Moskviče 408 a 412 se podle automechaniků nechaly inspirovat u BMW. Postupem času ale v Rusku vyrostla generace techniků, kteří měli zkušenosti a mohli začít pracovat na vlastních projektech vozů. Konstruktér Igor Zajcev dostal možnost připravit nový typ vozu. V Moskviči se již vyráběl model 412, ale Zajcev chtěl, aby značka pokračovala a vymyslel několik prototypů.

iZdroj fotografie: Unsplash

Svou myšlenku chtěl předvést před úředníky, kteří rozhodovali o penězích na vývoj vozidel. Se zlou se potázal a nad prototypem Moskviče mávl rukou tehdejší ministr automobilového průmyslu Viktor Poljakov. Ten nechal nakonec přivézt Simku 1370 z Francie, podle které museli konstruktéři auto postavit. Přitom to byla skvělá příležitost, jak zvýšit laťku a rozvinout síly nejen v automobilovém průmyslu. Zajcev tak musel přesvědčoval zbytek týmu, aby jednal podle vedení.

iZdroj fotografie: Unsplash

Dnes ho na silnici potkáte výjimečně

Ten, kdo vlastnil Moskviče, byl na tom lépe než majitel Škodovky. Pokud někomu dodnes stojí v garáži, určitě se s ním vydává pouze na víkendové projížďky, ale už to není auto na každodenní ježdění. Majitelé si tohoto veterána hýčkají, vyměňují a zlepšují motory i interiér vozidla. Některé kousky tak mohou vypadat, jako by vyjely přímo z výroby. Jeho spotřeba se pohybuje kolem 9 litrů na 100 kilometrů, dokáže jet rychlostí až 140 km/h.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Model 2141 byl posledním novým modelem, než automobilka ukončila výrobu. Svjatogor byly modely, které vypadaly moderně a používaly díly ze zahraničí. Sedan se nabízel v několika stupních výbavy. Vyrobily se i prototypy kombíku a elektromobilu, ale nikdy nedošlo k sériové výrobě. Továrna skončila s výrobou v roce 2002, z části byla zdemolovaná. Dnes se tam vyrábí modely aut značky Renault a Dacie.

Diskuze Vstoupit do diskuze
102 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články