Jaguar typu E patří prý mezi nejhezčí auta, která kdy sjela z výrobních linek. Mezi sběrateli je navíc velmi ceněný, neboť stojí násobně více než nové luxusní vozy.
Březen není jen měsícem jara, je to také měsíc, ve kterém oslavujeme narozeniny jednoho z nejkrásnějších a nejpůsobivějších automobilů své doby. V březnu roku 1961 se totiž začal vyrábět Jaguár E-type, který se okamžitě a nesmazatelně zapsal do historie britské značky.
E-type byl produkován v letech 1961–1975 a mnoho lidí ho považuje za nejkrásnější automobil historie. Tento model měl vše: „vzhled, výkon i relativní dostupnost.“
V produkčních letech bylo vyrobeno celkem 72 507 vozů ve třech sériích a pod kapotou jste mohli najít šestiválec či dvanáctiválec s výkonem od 197 kw po 203 kw. S maximální rychlostí 240 km/h se pak také stal nejrychlejším britským sériově vyráběným automobilem roku 1961.
Vyráběl se jako dvou a čtyřsedadlové kupé a také jako roadster
Závodní dráhy byly v této době dominantou především italských závodních aut, a tak pokud chtěl jaguár se svým pro závody upraveným E-typem rozvířit vody se stupínky vítězů, musel začít hubnout a nabírat na síle.
Proto bylo pro závody vyrobeno 12 kusů modelu lightweight, který shodil přebytečná kila použitím hliníkové karoserie, nebo redukcí váhy v interiéru. Dalším bodem bylo navýšení výkonu na více než 300 koní, s čímž korespondovalo i posílení brzd. Tyto vozy pak závodily např. v Le Mans.
Cena této krásky po 60 letech
Při představení v Ženevě v roce 1961 si za tento vůz jaguár účtoval 2 000 liber, což je v přepočtu na dnešní hodnotu přibližně 44 000 liber (cca 1 345 000 Kč). Za tuto cenu však dnes neseženete ani exemplář ve stavu rezavé a ohlodané kosti.
V této době si na excelentní kousek Jaguáru E-type z první série připravte až 240 000 liber (7 320 000 Kč). Hodně nebo málo? To necháme na vás. E-type byl impozantní, a když přišel na svět, setrval ve skvělé formě ve svých produktivních letech i nadále. A přestože se již blíží důchodovému věku, zůstává ve skvělé formě.