Jak dlouho trvá postavit nebo opravit dálnici? Řekneme vám, proč se u nás staví, nebo rekonstruují dálnice tak dlouho.
Každý z nás nejspíš někdy projížděl po dálnici úsekem, který se zrovna opravoval. Jsou tam různá omezení rychlosti, zúžené pruhy a další nepříjemnosti. Určitě jsi každý, kdo takovým úsekem projel, řekl, že postavit nebo opravit konkrétní úsek dálnice nemůže trvat tak dlouho. Opak je ale pravdou. Ministerstvo dopravy nyní vydalo dokument, který popisuje celý průběh tohoto někdy velmi zdlouhavého procesu.
Proces výstavby nebo opravy dálnic
Ať už se jedná o rekonstrukci jednotlivých úseků dálnice nebo výstavbu zbrusu nové dálnice v Česku, řidičům tyto zdlouhavé práce na silnici vadí. Ministerstvo dopravy (MD) se proto rozhodlo, že veřejnosti představí shrnutí nezbytných kroků a aspektů, které jsou nedílnou součástí celého procesu opravy nebo výstavby nové dálnice.
V polovině roku 2019 bylo v České republice rozestavěno 243 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Nové úseky tvoří více než polovinu z udaného čísla. Relativně krátký, srozumitelný a jednoduchý průvodce od ministerstva dopravy má tedy za úkol přiblížit celý proces výstavby nebo opravy dálnice od začátku až do finální verze.
Jak se to s dálnicemi v Česku?
„Než se nějaká nová stavba v Česku povolí, projde neuvěřitelným, neúnosným, zpravidla daleko více než desetiletým papírovým martyriem českých úřadů a sporů s aktivisty. Resort dopravy teď pracuje na tom, aby se praxe změnila. Lidé potřebují průjezdné Česko, kde je všechno blízko. První krok resortu v podobě novely zákona urychlující výstavbu dopravní infrastruktury už cestu změny ukázal,“ zmínil v průvodci ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Příprava území, zemní práce, zakládání staveb, konsolidace násypů, spodní stavby mostů, vrstvy vozovek, nosné konstrukce a vybavení komunikace. To všechno a někdy i mnohem víc obnáší výstavba dálnice. Jeden krok navazuje na druhý a nesmí se nic vynechat ani uspěchat. Jednotlivé postupy a práce jsou v průvodci rozděleny do časových úseků. Že se nejedná o žádnou rychlovku zjistíte, až se dozvíte, kolik času zaberou jednotlivé práce
Příprava území trvá 8 měsíců, zemní práce a zakládání staveb trvá taky 8 měsíců, spodní stavba a podkladní vrstvy taky 8 měsíců, konstrukce trvá 6 měsíců a dokončovací práce taky 6 měsíců. Podle ministerstva je časová náročnost v příručce pouze orientační a může se lišit podle geologických podmínek, velikosti, technické náročnosti mostů a konstrukcí atd. Někdy se také objeví nepředvídatelné problémy a překážky