Ztracený futuristický kamion Ford z 60. let se opět objevil. Byl prvním s turbínovým pohonem

Automobilka Ford experimentovala v 60. letech s turbínovým pohonem, který osadila do kamionu Big Red. Ten o desítky let předběhl dobu.

i Zdroj fotografie: Ford
                   

Během 60. let byla turbína jako způsob pohonu něco, co automobilové společnosti neuvěřitelně fascinovalo. Používal ji hlavně Chrysler, ale Ford byl v odvětví samozřejmě taky a rozhodl se ji použít pro komerční kamiony. Ačkoli bylo postaveno více prototypů, ten nejvhodnější byl bezpochyby futuristicky vyhlížející „Big Red“ neboli Velká Červená.

Vlajková loď pro kamionovou dopravu

Stroj zahrnoval několik masivních turbínových motorů, masivní kabinu a nástroje a funkce, které by neudělaly ostudu ani v moderním kamionu jako prostor pro nakloněnou sedačku, televizi a malou troubu – což by nejspíš byla mikrovlnka. Někde během historie vývoje ale Big Red zmizela z očí veřejnosti, ale nakonec se kamion znovu našel, také díky úsilí automobilového magazínu The Drive, jehož lidé vůz vypátrali.

iZdroj fotografie: Ford

Promluvili také s majitelem a dalšími lidmi, aby zjistili, co se vlastně kdysi stalo, a zjistili, že je to fascinující historie se spoustou fascinujících detailů. Podle všeho ji od Forda koupila závodní společnost Holma-Moody, kterou Ford podporoval. Stalo se tak po nehodě na Modrém Oválu a Big Red zůstala poškozená v jedné z budov firmy Holman-Moody. Kamion nakonec zůstal v rukách momentálního majitele.

Obnova do původního stavu mimo zraky

Ten ho zcela renovoval a nakonec dokonce instaloval Fordovskou turbínu, takže mohla být reálně použita jako pohon vozidla. Přívěsy stále chybí, ale podstatné části přežily. Pokud jde o důvod, proč vlastně nebyl tento kousek nikdy pořádně k vidění, jeden z nich je, že jde o kus mimořádně těžký – turbína váží asi 20 000 liber (tj. 9 071 kg), takže se s ní nemanipuluje zrovna snadno a jakákoli operace je tudíž velmi náročným procesem.

Kromě toho se majitel nechtěl nijak vystavovat na veřejnosti. Teď nezbývá než doufat, že majitel a muzeum dojdou k nějaké vzájemné dohodě, aby bylo možné tento cenný kus motoristické i byznysové historie vystavit a zpřístupnit tak veřejnosti. Ale zatím to nevypadá, že by se celá tato věc měla setkat s nějakými zásadními problémy, které by další cesty Velké červené měly zkomplikovat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články