Jednoduchý, ale účinný návod, jak zmírnit negativní dopady koroze na vaše auto, jak ji rozpoznat a případně jak řešit tento běžný problém u starších vozů.
Ať už se jedná o nový, zánovní nebo starý vůz, každý z nich podléhá korozi. Je to z toho důvodu, že karoserie se vyrábí především z oceli, která jí relativně snadno podléhá. Z oceli se vyrábí i další části vozů, jako jsou například podvozky nebo jiné nosné části, které bývají chráněny speciálními vrstvami a nátěry. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud budete vůz chránit proti korozi od samého počátku, v opačném případě hrozí korodování i u nových automobilů.
Použité materiály a vlivy na jejich korozi
Kvůli velkému tlaku na obchodní politiku výrobci aut do jisté míry na materiálu šetří. Prioritní je rychlá a plynulá výroba, což znamená použití klasických plechů, jako je například ocel, která je dostupná za nízkou cenu. A právě takovéto materiály snáze podléhají působení vnějších vlivů. Ocel se chrání proti korozi nejčastěji pozinkováním, což je sice efektivní způsob ochrany, bohužel ale nevydrží věčně a časem plech stejně zrezne.
„Za posledních 30 let došlo k výraznému zkvalitnění plechů. Proto můžou vozy Škoda nabízet záruku 12 let na prorezivění. Ale mechanickému poškození neodolá žádný nástřik,“ uvedl vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká Republika. Proto se také běžně můžeme setkat s korozí i u novějších a luxusnější vozů, u kterých bychom to nečekali. Velký vliv na korozi má například odletující štěrk, kamínky nebo také sůl, která se sype v zimě na cesty proti námraze. To všechno naruší ochrannou vrstvu a kov začne korodovat.
Pravidelná kontrola stavu
Mnoho lidí se vyhýbá servisní prohlídce ve značkovém servisu kvůli tomu, že je finančně nákladná. Při této prohlídce vám však zkušený mechanik provede kontrolu vozu včetně zjištění, jestli na autě není koroze. „Bude-li problém objeven včas, může být napadený díl v autorizovaném servisu opraven tak, aby byla zachována tovární záruka. Řidič by měl servis navštívit hned, jakmile se na voze objeví nějaké mechanické poškození – třeba od kamínků,“ dodal vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká Republika.
Důležitá je volba místa, na kterém parkujete
Mnoho řidičů to příliš neřeší, ale to, kde parkujete vaše auto se časem odrazí na jeho korodujících částech. Korozi se bude nejvíce dařit, když budete dlouhodobě parkovat na vlhké trávě nebo blátě. Dobrým opatřením proti korodování v zimě není ani parkování auta do rozehřáté garáže, jak si hodně lidí myslí. V teplém prostředí totiž dochází k rychlejšímu působení soli a břečky, kterou jste po cestě nasbírali na svůj podvozek, a právě to přispívá k rychlejšímu rezivění jednotlivých částí.
Hlavním řešením je čistota
Je to jednoduché. Kde nejsou nečistoty a agresivní sůl, tam nemůžou škodit. Z toho důvodu se snažte udržovat si spodek svého auta co nejvíce čistý. Pomáhají také ochranné prostředky, jako jsou například vosky a další. Nejpostiženějšími místy bývají především nepřístupné dutiny, protože bývá problém s jejich čištěním a udržováním. Odtokové kanálky se musí pravidelně čistit, aby se tam neusazovaly nečistoty, které by udržovaly vlhkost a napomáhaly tak k šíření koroze.
Začínající korozi jak je známo skoro žádný majitel vozu neřeší. Právě její začátek je ale doba, ve které se lze vyhnout velkým a drahým škodám na vašem voze. Místa, na kterých se začíná tvořit rez, se dají snadno opravit a ošetřit tak, aby se koroze přestala šířit dál. Právě na to upozorňují již zmiňované servisní prohlídky.
Lepší je díl vyměnit než vyvařit
Pokud je koroze rozšířená na většině dílu, je lepší jej vyměnit za nový. To platí i pro karosářské díly, u kterých bývá rozsah prací tak velký, že je výhodnější je vyměnit za nové. Skutečným strašákem pro majitele vozů je koroze na nosné části konstrukce vozu. Takové místo se nedá příliš dobře opravit, a v případě, že rez pohltila velkou část, může to někdy znamenat i konec pro váš vůz. V takovém případě je pro opravu nutné kompletně odstrojit celé auto včetně interiéru, a to je nákladný běh na dlouhou trať.