Každý pečlivý motorista si nejspíš každý rok klade otázku, jestli jsou jeho pneumatiky stále k použití, nebo už je čas na jejich obnovu. Jak to tedy spolehlivě poznat?
Obvykle řidiči řeší záležitost dezénu dvakrát během roku, když mění letní a zimní pneumatiky. Pokud neinvestujete do nové sady, je práv hloubka vzorku klíčovým faktorem spolehlivosti kola. Kontrola stavu pneumatiky je nutností, protože právě vzorek rozhoduje o defektech a aquaplantingu, nemluvě o zhoršených možnostech brzdění a obecně přilnavosti pneumatiky k vozovce. Od toho se pak už jen odvíjí riziko pokuty nebo dokonce vážné dopravní nehody.
Minimální dezén v létě a v zimě
Obecně platí, že minimální hloubka dezénu pro letní pneumatiky je 1,6 milimetru, pro zimní pneumatiky pak platí jako minimum hodnota 4 milimetry. Samotné měření vyžaduje auto zastavené na rovině a vytočení předních kol v co největším úhlu kvůli pohodlnému přístupu. Je jasné, že na změření je potřeba vhodný nástroj, v tomto případě hloubkoměr. Ten je přiložen k podélné drážce ve vzdálenosti asi čtyř cm od bočního pláště.
Hloubkoměr je malý a dostupný nástroj a lze ho zakoupit v každém autoservisu nebo dobrém hobby marketu, obvykle i u benzinové pumpy. V případě, že takovou výbavou nedisponujete, existuje ještě několik dalších řešení. Drážky běhounu mají často gumové destičky rozmístěné ve středu pneumatiky. Jakmile je tato drážka v jedné úrovni se zbytkem celé pneumatiky, je to jasný signál nutnosti výměny pneumatiky za novou.
Nápověda na samotné pneumatice
Místo takové destičky je označeno značkou na boku pneumatiky, obvykle logo s písmeny TWI, což znamená Tread Wear Indicator, tedy signalizace opotřebení. Ukazuje minimální hloubku dezénu u dané pneumatiky. Je umístěn v dezénu pneumatik a bývá hlouběji než je povrch pneumatiky. Pokud indikátor splyne s povrchem pneumatiky, tak již pneumatika neplní zákonný limit a je nutné ji vyměnit.
V případě zimních pneumatik má tento indikátor velmi často symbol vločky. Ve zvláštních případech lze najít také přímo číselný údaj opotřebení, tedy sjetí. Do běhounu je v takové situaci vyražena stupnice čísel, které postupujícím opotřebením mizí. Tento způsob je obvyklý u dražších značek, například Matador nebo Nokian.
Poslední vychytávkou je měření pomocí mince. Není sice příliš doporučeno odborníky, ale jako rychlý způsob při absenci jiných měřítek se hodí. Minci zkrátka zasunete do drážky a podle hloubky vnoření lze určit míru. Na letní kola je ideální pětikoruna, kterou zasuňte tak, aby bylo číslo převrácené. Pokud vidíte celou pětikorunu, pneumatiku vyměňte. Pro zimní použijte padesátikorunu (5 mm) nebo dvoueurovku (4 mm) a pokud vidíte vnější okraj, kolo je sjeté. Jedná se ovšem jen o orientační měření.