Je lepší hydraulická nebo mechanická spojka u vašeho automobilu? V tomto článku se dozvíte jednotlivé výhody a nevýhody obou typů spojek.
Spojka je jedna z nejdůležitějších částí automobilu, která umožňuje plynulou jízdu. Jejím úkolem je umožnit hladké řazení jednotlivých převodových stupňů tak, aby auto jelo komfortně při nižších i vyšších rychlostech. Tato důležitá součást se nachází mezi převodovkou a motorem, kde spolehlivě zajišťuje přenos jejich energie. Existují dva typy spojek, hydraulická a mechanická.
Základní informace o spojkách
Oba typy mají mnoho kladů a záporů. Většina automobilových výrobců používá hydraulické spojky, protože mají velkou odolnost a účinnost. Co se týče druhého typu, skládá se z ocelových drátů, které se mohou časem vlivem opotřebení přetrhnout, a právě to je jejich největší nevýhoda. Používány byly zejména dříve a dnes se najdou výhradně v levných vozech.
Hydraulická spojka je dražší, ale má výhody
Levnějším řešením je mechanický typ spojky, protože je díky svému složení jednodušší než ta hydraulická. Skládá se z lanka, které je snadné na údržbu a seřízení. Oproti tomu hydraulická je mnohem složitější. Tvoří ji potrubí s hydraulickou kapalinou, hlavní válec a menší válce. Je tedy jasné, že za hydraulickou spojku si zaplatíte více než za jednoduchý systém mechanické spojky s ocelovým lankem.
Mechanická spojka vyžaduje větší péči
Ocelová lanka jsou mnohem náročnější než hydraulický systém. Lanko se totiž může po určité době vlivem opotřebení uvolnit a v případě, že to včas nebudete řešit, může dojít k poškození spojkových lamel. Mechanická spojka vyžaduje navíc občasné mazání ocelového drátu, aby se nezadrhával a pěkně plynule fungoval. Hydraulika naopak nic podobného nepotřebuje, neboť kapalina v případě potřeby samočinně nastaví lamely spojky. Není tedy divu, že spousta lidí sáhne právě po ní.
U mechanické spojky hrozí vlivem stárnutí také napadení korozí. Z toho důvodu musí být lanko pravidelně kontrolováno a mazáno. U hydraulického systému je nejspíše jediným strašákem únik kapaliny z pracovního válce, což vyžaduje nákladnou opravu, protože se musí spojka celá demontovat, rozebrat na jednotlivé části, opravit a vyčistit od uniklé hydraulické kapaliny. Únik kapaliny se však stává pouze v ojedinělých případech, a není tedy důvod se tomuto typu spojky vyhýbat.