Ježdění starým autem se vám může brzy razantně prodražit vyšší daní

Průměrné stáří automobilů v České republice je patnáct let a tohle číslo se neustále navyšuje. Možná přijde čas, kdy budeme muset za staré modely platit vyšší daň.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

V loňském roce se jednalo o zavedení šrotovného z důvodu velkého poklesu prodeje automobilů, který zapříčinila pandemie koronaviru. Dlouho se mluví také o podpoře vozidel na alternativní paliva. Na dotaci od Ministerstva životního prostředí, které přispívá na nákupy elektromobilu nebo hybridu, mají nárok jen obce nebo kraje. Obyčejní lidé nebo firmy na dotaci nárok nemají.

Lidé mají raději starší vozy, na nové auto většinou nemají peníze

Podle statistik jezdí po českých silnicích několik milionů aut starších deseti let. Studie sledovala skutečný provoz na dálnicích a silnicích první třídy. Právě tam vozidla najezdí nejvíce kilometrů. Ze silniční daně má stát mnoho milionů korun navíc. Její výše záleží na tom, jakou emisní normu auto plní. Tato částka se platí při registraci vozidla prvním majitelem. Pokud to neudělá, automaticky ji musí zaplatit při prodeji další majitel, stejně jako si auto musí přepsat na své jméno.

iZdroj fotografie: Pixabay

Když se ale podíváte na silnice, neuvidíte příliš stará auta ani vraky. Spousta starších vozů, které na silnicích jezdí, slouží jako druhá nebo třetí auta v rodině. Vozidla používají hlavně lidé, kteří žijí na venkově, k nákupu nebo na krátké vzdálenosti. Stanice technické kontroly mají nyní nastavená přísná pravidla, a auto, které nesplní normy, na silnici nepustí. Majitelé starších vozů se o ně umí postarat, protože si nemohou dovolit novější model. Emisní normy se dělí do několika kategorií.

Drtivá většina automobilů splňuje emisní normu Euro 3

Za vozidlo, které spadá do emisní normy Euro 0, zaplatí majitel 10 000,-. Pokud přemýšlíte o prodeji staršího vozidla, které patří do této normy, finančně se vyplatí ho nepřevádět a raději nechat ekologicky zlikvidovat. Patří sem například Škoda 120 nebo Trabant. Do Euro 1 patří vozidla mladšího roku výroby. V tomto případě je daň stanovena na 5 000,-. Za auta v kategorii Euro 2 se platí jen tři tisíce korun. Patří sem vozy, vyrobené mezi lety 1996 až 2000.

iZdroj fotografie: Škoda

Do normy Euro 3 se řadí většina vozů, které byly vyrobeny po roce 2000. Ekologická daň se neplatí, což se může v budoucnosti změnit. Podle některých výrobců automobilů ale není šrotovné ani zdanění starších vozidle motivací k tomu, aby si lidé koupili novější auto. Mohlo by se stát, že ti, kteří si nový vůz nemohou dovolit, budou tímto znevýhodněni a donuceni se zadlužit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
142 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články