Motorky umí být velmi hlučným strojem, jehož přítomnost prostě nepřeslechnete. A takový Harley Davidson poznáte i o několik ulic dále.
Hlasité motorky umí potrápit v mnoha ohledech, ať už se jedná o dlouhé startování u souseda na dvorku, nebo svižný přejezd motorkáře kolem domu, kdy jeho přítomnost spolehlivě prozradí Dopplerův efekt. V Rakousku například od 10. Července zavřeli pro motorky vybrané silnice na území Tyrolska, pokud je motocykl hlasitější než 95 decibelů. Německo přišlo s tím, že motorky mají mít utrum v neděli a ve státní svátky
Motorky na prahu ticha a omezení?
Pokud jste nadšenými motorkáři, nejspíš vás následující článek znechutí a po jeho přečtení si buď nalejete panáka na uklidnění, nebo se pojedete natruc projet, dokud to ještě jde. Prosíme nekombinovat. Rakousko ohlásilo zavření konkrétních tyrolských silnic pro motorky hlasitější než 95 decibelů. Trasy mají novou značku, policie může uložit pokutu až 220 euro a motorkáře vykázat, mapy konkrétních tras lze dohledat.
Zákaz postihuje i motocykly s výfuky hlučnými už z výroby, což se týká některých supersportovního typů, Harleyů i cestovních motocyklů. Přirozeně to postihuje i stroje s homologovanými, ale hlučnějšími výfuky příplatkového typu. Policie je logicky vybavena hlukoměrem, tudíž problémové stroje jasně detekuje. Podle politické reprezentace je cílem hlavně ochrana místních rezidentů před značným hlukovým smogem.
Jedním opatřením to nekončí
Německo o opatřeních tohoto typu aktuálně pouze diskutuje. Místní návrh přišel s omezením na 80 decibelů, kam ovšem dosáhne i běžná sekačka na trávu. Dalším bodem je pak zákaz motorek v neděli a během státních svátků, kde také místní Zelení argumentují hlukovými emisemi. Zákaz by se například netýkal elektrických motorek. Motorkáři hbitě reagovali prohlášením o diskriminaci s tím, že když už, tak to samé i u běžných vozů.
Takové Ferrari totiž stanovený limit také hravě překročí. O podobných opatřeních v Česku zatím zprávy nejsou, i když podle reakcí na diskusních sítích by mnozí něco podobného uvítali. Například Ministerstvo dopravy už údajně roky pracuje na analýze této problematiky a jednou z možností je například silniční daň pro vozy s hlasitostí nad limitem. Vzhledem k obvyklé rychlosti takových analýz můžeme nejspíš něco čekat tak za 5 – 10 let.