Možné příčiny, proč automobil nechce zařadit. Problém můžete objevit i sami

Porucha řazení u vašeho vozu může mít mnoho příčin. Určení závady může být někdy jednodušší, než si myslíte a problém můžete odhalit i sami.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Spousta řidičů už zažila situaci, kdy jejich auto odmítalo zařadit rychlostní stupeň. Většinu lidí ihned napadne, že je nějaký vážný problém v převodovce a musí vozidlo odvézt do servisu. V některých případech však může být na vině pouhá maličkost, kterou můžete vyřešit i sami doma.

Nízká hladina převodové kapaliny

První věcí, na kterou byste se měli zaměřit je převodová kapalina, respektive její množství. Problém s řazením může být způsoben právě jejím nedostatečným množstvím v převodovce. Tato kapalina zajišťuje hladké řazení a zároveň chladí a maže všechny části převodovky. Pro kontrolu hladiny musíte vytáhnout měrku, otřít ji, dát zpět a znovu vytáhnout. Teprve pak se vám ukáže skutečné množství převodové kapaliny. Důležitou roli hrají také barva a vůně tekutiny. Spálený pach a černá nebo tmavě hnědá barva kapaliny značí problém.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Porucha elektronického snímače

Většina převodovek v moderních automobilech je řízena špičkovými počítačovými systémy. Pokud tedy vaše auto po sešlápnutí plynového pedálu nezařadí rychlostní stupeň, může být na vině elektronický senzor. Odborníci v servisu mají na tyto problémy speciální počítačovou diagnostiku, která vám dokáže zjistit jakoukoli poruchu elektronického snímače.

U manuální převodovky může být problém s řazením v případě, že málo sešlápnete spojkový pedál a automobil začne vydávat nepříjemné zvuky. To je způsobeno tím, že při slabém sešlápnutí do sebe jednotlivé převody hladce nezapadnou a může dojít k jejich poškození. Proto je důležité spojku vyšlapávat úplně až k podlaze.

S vypnutým motorem jde zařadit, ale po nastartování už ne

Pokud ve vašem vozidle jde s vypnutým motorem zařadit ale po nastartování už ne, často stačí řazení seřídit, nebo vyměnit převodový olej. Důležité u tohoto problému je zkontrolovat si množství brzdové kapaliny, která se nachází v nádržce. V případě, že se postupně ztrácí, je nejspíš na vině spojkový válec, přes který kapalina uniká.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Možnou příčinou může být také prasklý lanovod nebo vyskočená kulisa řízení. Pokud je brzdové kapaliny v nádržce dostatek a přesto nejde řadit, zkuste zařadit jako u nesynchronizované převodovky dvojitým vyšlápnutím spojky. Pokud následně zařadit půjde, s největší pravděpodobností je problém s ovládacím systémem spojky.

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články