Velký otazník visí u dieselových, benzínových a dokonce i LPG motorů, používaných v automobilovém průmyslu.
V dnešní době se stále vyvíjí nové a nové ať už benzínové nebo naftové motory. Rostoucí nároky na snížení emisních plynů, které unikají do ovzduší a znečišťují jej, však můžou znamenat částečné omezení nebo úplný konec těchto motorů. Některá Evropská města už teď zakazují vjezd do svých center dieselovým automobilům. Po známé aféře Dieselgate s naftovými motory se o jejich konci mluví stále častěji. Navzdory tomu, že ekologové chtějí jejich úplný konec, automobilky se je snaží spíše zdokonalit, než úplně odstranit ze své nabídky.
Jaká je budoucnost dieselových motorů?
Automobily s naftovými motory budou z nabídek výrobců staženy asi nejdříve. Kvůli stále přísnějším emisním normám jsou dieselové motory nereálnou budoucností. Jak na tento fakt reagují nejznámější světový výrobci automobilů? Zástupci automobilky Škoda uvedli, že vznětový motor má proti zážehovému spoustu výhod, a pro mnohé řidiče je téměř nenahraditelný, nedá se tak očekávat, že by poptávka v blízké době nějak klesla, právě naopak.
Automobilka Volkswagen
Stejně jako automobilka Škoda, i její blízký výrobce Volkswagen má na tuto skutečnost podobný názor. Přestože je právě tento výrobce aut strůjcem již zmiňované aféry Dieselgate, naftové motory podle ní v blízké době z trhu rozhodně nezmizí. Přiznává však, že časem s největší pravděpodobností dojde k ústupu těchto motorů, a právě z toho důvodu vkládá velké peníze do vývoje alternativních pohonů. Ve hře jsou především elektromotory, CNG a nebo třeba kombinace benzínu a CNG.
Jak na tom budou benzínové motory?
Některé země se snaží ukončit výrobu všech spalovacích motorů, tedy i benzínových. Vlády civilizovaných zemí, které kromě ekologie řeší také hospodářskou perspektivu, daňově znevýhodňují všechna vozidla se spalovacím motorem, a následně z toho platí podporu elektromobilů. Francie a Británie dokonce uvedly, že od roku 2040 bude zákaz prodeje nových automobilů se spalovacím motorem.
Jak to bude vypadat s LPG pohonem?
LPG je především kvůli nízké ceně nejpoužívanější alternativou k benzinu nebo dieselu. Při jeho hoření dochází k téměř dokonalému spálení a produkuje výrazně méně škodlivých látek, než jiné paliva. I přes tuto skutečnost je v některých městech už nyní zákaz vjezdu pro automobily s tímto typem paliva do podzemních garáží, resp. od těch, co nejsou správně odvětrávány a zabezpečeny pro případ úniku. I samotné automobilky navíc od této alternativy upouští a mnohé vidí budoucnost ve stále častější elektrifikaci.
Důsledky ukončení výroby spalovacích motorů
Stále více měst i zemí navrhuje konec spalovacích motorů. Pokud však k tomuto kroku dojde, bude to mít vliv na spoustu dalších věcí. O práci dojdou miliony lidí v automobilkách, bude se rušit velká spousta benzínových pump a hodnota automobilů se spalovacími motory klesne na minimum. Druhou věcí je, že se bude muset postavit nespočet nabíjecích stanic pro elektromobily, což je velmi nákladné. To všechno je třeba dořešit, než vyjde konečný datum pro konec spalovacích motorů.
LPG i CNG motory jsou však na ústupu i kvůli samotným automobilkám, které v nich už zkrátka nevidí smysl, a postupně se přeorientovávají na 100% elektrické vozy. Někdejší trend přestavby vozidel na LPG pohon tímto téměř ztratil smysl. Kromě každoročních poplatků za revize si navíc zřejmě připlatíme i za samotný plyn na čerpacích stanicích, což může mít mít za následek ještě větší úbytek těchto vozidel.